Letiště Praha uzavřelo hlavní dráhu

Praha - Ruzyňské letiště uzavřelo do 27. srpna hlavní vzletovou a přistávací dráhu. Na ranvej se bude nanášet protiskluzová vrstva, která má zvýšit její bezpečnost. Provoz nyní bude směřovat na záložní dráhu, z té ale letadla startují přímo nad Prahu. Pro obyvatele hlavního města to znamená zvýšenou hlukovou zátěž.

První úpravu povrchu hlavní dráhy provedli na ruzyňském letišti již letos v dubnu. Povrch byl ale příliš drsný a docházelo k velkému opotřebení pneumatik, které tak letadla musela častěji měnit. Teď budou práce na hlavní ranveji pokračovat. Nanese se druhá protiskluzová vrstva, což zajistí maximální bezpečnost při startu a přistávání letadel za deště i v zimě. „Speciální povrch z čedičového kameniva a pojiva na bázi epoxidových pryskyřic zvyšuje brzdné účinky povrchu dráhy,” vysvětluje Petr Hloušek, ředitel pro Rozvoj a správu provozu Letiště Praha. Náklady na pokládku speciální protiskluzové vrstvy, kterou dělníci v následujících týdnech nanesou na hlavní ranvej ruzyňského letiště, budou 57 milionů korun. Samotný nový povrch dráhy přijde letiště na 32 milionů, zbytek spolkne čištění a další přípravné práce.

Všechny letištní ranveje musí splňovat přísné standardy Mezinárodní organizace civilního letectví. Ta určuje zásadní kritéria, která by měla každá dráha mít. Především se kontroluje jejich dostatečná délka a šířka. Zásadní jsou také parametry povrchu – rovinnost nebo drsnost. Dráha musí splnit limit koeficientu brzdového tření. Pro bezpečnost je kromě toho důležité i osvětlení letiště nebo navigační radarový systém.

Na ruzyňském letišti se startovací a přistávací dráhy kontrolují podle Petra Hlouška každé čtyři hodiny. „Informace o tom, v jakém stavu se ranvej nachází, se předává na řídící věž. Pokud se vyskytují nestandardní meteorologické podmínky, sněžení nebo mrznoucí srážky, kontrola se tomu přizpůsobí,” dodává Hloušek. Kromě toho dvakrát ročně probíhá na Ruzyňském letišti kalibrační měření, které ověří, zda je koeficient brzdového tření dráhy v pořádku.

O bezpečnosti letištních drah se nedávno diskutovalo kvůli nehodě Airbusu v Sao Paulu, při které zemřelo 189 lidí. Pilot nezvládl přistání na vlhké ranveji a pokusil se znovu vzlétnout. Nenabral ale potřebnou výšku a Airbus havaroval do blízkých budov. Spekulovalo se, že nehodu mohla zavinit i špatně zabezpečená přistávací dráha. To se ale zatím nepotvrdilo, příčina neštěstí se stále vyšetřuje.