Zdravotní pojišťovny možná nabídnou komerční produkty

Praha - Zdravotní pojišťovny možná dostanou od začátku roku 2009 možnost přizpůsobit obsah pojištění požadavkům svých klientů. Spektrum jejich služeb se tak rozšíří o služby, které nebudou zahrnuty do zákonem stanoveného nároku na péči. S novou praxí počítají zákony, které nyní připravuje ministerstvo zdravotní.

Pojišťovny by měly začít nabízet produkty takzvané řízené péče, které jsou dnes běžné například v Německu, Velké Británii a dalších západoevropských státech. Náměstek ministra zdravotnictví Pavel Hroboň vysvětlil fungování připravovaného systému pro Českou televizi takto: „Jde o to, že by občané dostali naprosto stejný rozsah péče, to znamená stejné léky, stejné zákroky, jaké dostávají dneska, ale souhlasili by s tím, že nebudou tak cestovat po systému.” Klient by se tak musel například před každou návštěvou specialisty poradit se svým praktickým lékařem. Pojišťovna by mu také mohla stanovit konkrétní zdravotnická zařízení, která může navštěvovat. Nový zákon by měl navíc podle Hroboně přesněji definovat, na co má pojištěnec nárok. Stanovit by měl nejzazší termíny, do kdy musí pojišťovna péči zprostředkovat.

Nový systém by mohl být pro ukázněné pojištěnce mnohem levnější. Lidem, kteří nevyužívají lékařských služeb často, by totiž mohly pojišťovny vracet část zaplaceného pojistného prostřednictvím bonusů a slev. Výkonný ředitel Svazu zdravotních pojišťoven ČR Jaromír Gajdáček ale spatřuje největší výhodu systému jinde: „Dnes se o pacientovi pořád jenom mluví, ať je to v předvolebním boji, při platbě pojistného a podobně. Teď skutečně poprvé se tomu pacientovi něco nabídne a on bude mít možnost si vybrat nějaký produkt, o kterém bude přesvědčen, že mu bude vyhovovat. To je ta zásadní změna role pacienta v systému.”

Návrh by se měl v parlamentu schvalovat v první polovině příštího roku. Zásadně proti by nemusela být ani opoziční ČSSD. Poslanec Jaroslav Krákora (ČSSD) České televizi k připravovanému zákonu řekl: „Já bych měl jedinou obavu, aby pak ta standardní péče trošku nešla dolů a nerozevíraly se nám nůžky mezi standardní a nadstandardní péčí. Co se týče připlácení, neviděl bych problém v tom, kdyby si pacient mohl připlatit za lepší stravu v nemocnici nebo třeba lepší kyčelní kloub.”