Finanční krize požírá Karlovarský porcelán, ani ten ji ale zřejmě nenasytí

Karlovy Vary/Nový Bor/Jihlava - Na české firmy těžce doléhají problémy finančního sektoru. Včera soud vyhlásil insolventní řízení na sklářskou firmu Crystalex, dnes si stejný verdikt vyslechl výrobce tradičních porcelánových výrobků Karlovarský porcelán. Postihl ho tak stejný osud jako již 19. září zbytek skupiny Porcela Plus, do které karlovarská firma patří.

„Se společností Karlovarský porcelán bylo zahájeno insolventní řízení. Znamená to, že jsme připraveni pomoci zaměstnancům, pokud by jim nebyly vypláceny mzdy,“ ujistila mluvčí úřadu práce v Karlových varech Veronika Rohožková.

Zda zaměstnanci dostanou zaplaceno, to je teď jedním z hlavních problémů manažerů firmy, peníze se snaží sehnat, kde se dá, firma má ale obstavené účty. „Je to naše manažerská věc, že nedokážeme pro ty lidi sehnat peníze na výplaty, což já považuji za osobní prohru,“ komentoval zoufalou situaci Karlovarského porcelánu generální ředitel společnosti Vlastimil Argman.

I když závazky firmy přesahují 600 milionů korun, stále je tu ale šance, že by se mohla firma zachránit. „Situace se stále vyvíjí, zatím nelze říci, jestli nakonec skončí Karlovarský porcelán v konkurzu,“ tvrdí mluvčí skupiny Porcela Plus Karel Samec. A Argman dodává, že zakázky má firma zajištěné zatím do konce listopadu, pokud se jí podaří sehnat dostatek peněz, mohla by přežít i konec roku.

Podobný osud stihl i skláře

Podobný problém jako karlovarská porcelánka řeší také sklářský holding Bohemia Crystalex Trading. Jeho dluhy u banky se vyšplhaly už skoro na 4 miliardy korun, a tak se dostal také do insolvence. Sklárny a výrobci bižuterie v Libereckém kraji raděli nečekají, než se dostanou do finančních těžkostí a začali s propouštěním. Personálu se zbavuje Jablonex i Preciosa. Situace je o to horší, že v regionu není dostatek míst, kde by mohli nezaměstnaní najít novou práci.

Ani u sklářů krize nekončí…

Krize přeskakuje z jednoho odvětví do druhého. Výrobu omezují i automobilky, mezi nimi i Škoda Auto, která oznámila snížení produkce o 2500 vozů včera. Když se vyrábí méně automobilů, nemají zakázky ani producenti motorů, a tak štafeta pokračuje k jihlavské firmě Bosch Diesel. Řady zaměstnanců největšího podniku na Vysočině se v listopadu ztenčí o 125 lidí. Ekonomové i řadový zaměstnanci teď jen v obavách čekají, kdo přijde na řadu další.

Vydáno pod