Evropská komise chce usnadnit přeshraniční nákupy po internetu

Brusel - Evropská komise chce usnadnit přeshraniční nakupování po internetu. Evropané totiž mají údajně nedůvěru k zahraničním internetovým prodejcům, protože neexistují dostatečné celoevropské záruky, které by je chránily. Vše by mohla změnit nová směrnice o právech spotřebitelů, kterou dnes představila novinářům eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kunevová. Internetový obchod tak bude v celé unii podléhat jednotným rámcovým pravidlům, dojde i ke zřízení "černé listiny" neférových smluvních podmínek.

„Je v silách jednotného trhu nabídnout spotřebitelům větší možnost volby a více příležitostí. Potřebujeme ale celounijní bezpečnostní síť, aby spotřebitelé mohli bez obav nakupovat,“ uvedla Kunevová. Jednotný trh, jeden ze základní stavebních kamenů Evropské unie, zatím podle ní při nákupech přes internet přes hranice nefunguje.

Na internetu nyní sice v celé unii nakupuje kolem 150 milionů lidí, jenom pětina z nich ale využívá on-line obchody v jiných státech EU. Utratí přitom kolem 24 miliard eur ročně. Podle komise by tato částka mohla výrazně narůst, kdyby lidé získali větší důvěru k nákupům po internetu přes hranice. V Česku lidé loni v on-line obchodech utratili kolem 18 miliard korun, což bylo meziročně zhruba o čtyři miliardy více.

Současná situace nahrává obchodníkům, protože zákazníci nenakupují zboží v zahraničí, i když je tam levnější. Stejný digitální fotoaparát například ve Finsku vyjde o 33 procent dráže než v Německu.

Jednotná pravidla mají pomoci 

Komisařka proto navrhuje řadu opatření, která by měla přeshraniční nákupy po internetu usnadnit. Spotřebitelé v celé EU by příště podle nové směrnice měli mít k dispozici před nákupem po internetu přesně stanovené informace o výrobku, sídle prodejce či ceně včetně daní, ale i nákladech na dopravu, doručení či poštovné.

Zákazník by také objednané zboží měl obdržet nejvýše do 30 dnů. Náklady za ztrátu zásilky při doručování by měl nést prodejce. V případě nedoručení či pozdního doručení by zákazník měl mít právo získat zpět peníze co nejrychleji, nejpozději do sedmi dnů od smluveného data doručení.

Stejně jako nyní například v Česku by si spotřebitelé v celé unii mohli nákup po internetu do 14 dnů rozmyslet, vrátit zboží a dostat zpět své peníze. Reklamace zboží nakoupeného po internetu by se pak měly v celé unii řídit jednotnými pravidly. Komisařka zároveň navrhuje vytvoření černé listiny neférových smluvních podmínek.

Novou směrnici, která harmonizuje podmínky pro spotřebitele v celé EU, bude ještě muset schválit Evropský parlament a členské státy.