EU chce sjednotit internetové obchodování

Brusel – Záruky poskytované internetovými obchody, způsob a rychlost dodávání zboží či placení se liší v každém státě Evropské unie. Občas je takřka nemožné objednat a zaplatit zboží v jiném evropském státě. EU se proto snaží internetové obchodování sjednotit – a vytváří proto nové směrnice.

Podle představ Bruselu mají být ve všech 27 zemích Evropské unie stejná pravidla pro nákup a reklamaci zboží v internetových obchodech. Změny se dotknou asi 150 milionů Evropanů, kteří nakupují on-line. Z nich se pouze pětina odvažuje obchodovat s e-shopy, které sídlí v jiné zemi. „Problematická je hlavně záruka a bezpečnost při platbách kreditní kartou,“ shrnuje důvody Nuria Murillová z Evropského sdružení na ochranu spotřebitele.

Záruka je jedním z nejvážnějších problémů, které můžou trápit zákazníky nakupující u obchodu sídlícího v jiné zemi. „V rámci Evropské unie neexistuje žádná eurozáruka. To znamená, že když nakupujete jakékoliv zboží v cizině, tak máte smůlu,“ říká mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Ivana Picková.

Přitom může být nakupování on-line velice výhodné, protože ceny se často výrazně liší stát od státu. „Stejný fotoaparát je ve Finsku třikrát dražší než v Británii. Zákazníci se mohou rozhodnout a nenakupovat jen podle směrovacího čísla,“ obhajuje nový unijní návrh eurokomisařka pro ochranu spotřebitele Meglena Kuněvová.

Odstranění problémů s internetovým obchodováním zřejmě ze všech Evropanů ocení nejvíce Nizozemci. Na počítačové obrazovce nakupuje 68 procent z nich. Nejméně se naopak dotkne Bulharska, kde mají s nakupováním po internetu zkušenost pouhá čtyři procenta lidí.