České značky mají problémy, zřejmě ale jen krátkodobé

Praha - Sklářství, výroba textilu, automobilový průmysl nebo sirkárna. Tradiční české obory v poslední době strádají. Nad problémy tradičních českých odvětví se v Ekonomice ČT24 zamýšlel Jan Prokop ze sdružení České značky. Sušické Solo přesune výrobu do Indie, budějovická Gama se stěhovala do Číny. Vyrábět se u nás přestává vyplácet.

„Problémy výrobců skla a porcelánu mají delší příběh, nesouvisí s makroekonomikou, exportními problémy, kurzovými výkyvy, podporou nebo nepodpornou vlády. U škodovky se o tom dá uvažovat,“ domnívá se ředitel sdružení České značky Jan Prokop. „Důvodem nezdaru jinde může být podceněný marketing, problémy s řízením velikosti. Menší sklárny problémy nemají,“ dodal.

„Nepřežije-li nějaká firma své potíže a skončí, jistě se najdou noví vlastníci, kteří se atraktivit - zručné pracovní síly a tradice chytí. Jde vlastně o ozdravný proces,“ myslí si Prokop. „Češi jsou hrdí na své zboží, určitě českým firmám nepřipisuji zánik,“ upozornil.

Navíc je zde řada pomocí, například vládní. Zde ale přímá podpora vyvolává pochybnosti. „Vládní pomoc si umím představit snad jen při mezinárodní propagaci,“ uvedl Prokop. Pak třeba odvětvové. Profilovat se dá třeba jen přes národní sounáležitost. „Do sdružení České značky vítáme každého,“ láká Prokop.