Nákupní turistika možná skončí – obchodníci sjednocují ceny

Praha - Mezinárodní obchodníci začínají sjednocovat ceny svého zboží napříč jednotlivými státy. Reagují tak na fenomén poslední doby, kdy lidé především z nových členských zemí EU začali masově cestovat za levnějším zbožím na západ. Sbližovací cenová taktika, s níž začali prodejci drahých aut, už oslovuje i ty, kteří obchodují se spotřebním zbožím. Češi podle nich vyrostli v dobře informované zákazníky, kteří za lepší cenou nelení cestovat ke konkurenci.

Debatu o dvojích cenách rozpoutalo letošní rekordní posílení koruny. Ačkoli euro stálo míň než 24 korun, mnozí obchodníci přepočítávali cenu zboží v kurzu i 30 Kč/Eur. Na nákupech na západě se tak daly ušetřit mnohdy i tisíce korun, zejména pak na oblečení a elektronice. Rozdíly v řádech desetitisíců ukazovaly ceníky autosalonů.

Právě výrobci automobilů přistoupily jako první k novému systému tvorby cen. Ve svých katalozích uvádí pouze orientační ceny s pevným kurzem. Při změně kurzu koruny se zákazník při nákupu dočká příjemného překvapení. Za svůj nový vůz zaplatí méně.

Právě někteří prodejci textilu a obuvi se začínají přidávat. „Čeští zákazníci jsou informovaní a vědí, co tak kde stojí a dlouhodobě se nedají vodit za nos. Prostě si dojedou tam, kde je to pro ně výhodnější,“ míní manažer německého obuvního řetězce Leiser Jiří Kudrnáč.

Internet rozšiřuje obzory 

„Je jasné, že dostupnost zahraničních internetových obchodů je pro českého zákazníka velmi snadná a tudíž jim nic jiného nezbývá, než to nějak řešit. Přibližování cen je asi ta ideální cesta,“ myslí si marketingový ředitel e-shopu MALL.CZ Petr Král.

Snaha sbližovat ceny je na českém trhu zatím ojedinělá. Výrobci často argumentují různými daňovými zákony, náklady na výrobu i dopravu a kolísajícím kurzem koruny. Konečné ceny proto podle nich nemohou být stejné.

Některé firmy si zase na určitých trzích budují pozici exkluzivního výrobce a ceny zde úmyslně drží výš, aby mohly útočit na movitější klientelu. Ve své zemi přitom často představují běžnou spotřební značku.