Škoda Auto vydělala do září o čtvrtinu míň

Mladá Boleslav - Automobilce Škoda Auto, která je největším českým exportérem, klesl za první tři čtvrtletí zisk o 24,7 procenta na 8,66 miliardy korun. Automobilka sice prodala víc nových aut, na jejím hospodaření se však podepsal sílící kurz koruny a v posledních měsících také oslabující poptávka kvůli světové finanční krizi.

Podle člena představenstva za oblast ekonomie Holgera Kintschera je silná koruna pro firmu překážkou negativně ovlivňující plánovanou expanzi. Situace se dále zostřuje. Vedle známých problémů na trhu s ocelí a drahými kovy se projevuje celosvětová finanční krize spojená s globálním poklesem poptávky po automobilech," uvedl Kintscher. Firma podle něj nyní bude muset přepracovat investiční programy.

Klesající poptávka 

I přes pokles zisku Škoda stále dosahuje příznivých prodejních výsledků. Za devět měsíců letošního roku prodala o 14,8 procenta aut víc než loni. Za pozitivním prodejem stojí především první pololetí, kdy firma zaznamenala nárůst o 17,9 procenta. V posledních měsících je už však i zde cítit zpomalení. Aktuální nejistota budoucího vývoje krize na finančních trzích ovlivňuje se stoupající frekvencí rozhodování našich zákazníků o koupi," sdělil člen představenstva odpovědný za odbyt a marketing Fred Kappler.

Tvrdá konkurence

Podle mluvčího automobilky Jaroslava Černého může za zpomalování růstu odbytu vedle finanční krize také agresivní konkurenční prostředí. Škodovka už proto přistoupila ke snižování cen svých modelů. Základní model Octavie zlevnil z 424 900 na necelých 350 tisíc korun. Pokles poptávky si vynutil také přestávky ve výrobě. V pondělí se továrny automobilky na devět dní zcela zastavily.

Narozdíl od českých automobilek a jejich dodavatelů pokles sektoru tolik netrápí slovenské producenty. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonína Šípka je za tím jiné portfolio slovenských výrobců, kteří jsou více lokalizovaní na domácí výrobu.