Finanční krize se zřejmě dotkne i ježíška

Praha - Finanční a hospodářské zemětřesení, které se v uplynulém měsíci stalo takřka denním chlebem, zřejmě poznamená i letošní předvánoční nákupy. Podle odborníků budou letos Češi na dárcích oproti minulým rokům šetřit. Ve srovnání s rokem 2006 utratí o 1350 korun méně.

„Dopady finanční krize na reálnou ekonomiku jsou nezpochybnitelné a samozřejmě z toho nelze vyjmout ani spotřebitelskou poptávku,“ potvrdila v rozhovoru pro ČT24 ekonomka Komerční banky Eva Zamrazilová. Konkrétní čísla přinesl průzkum společnosti Unilever. Češi se letos podle něj chystají utratit za dárky v průměru 3667. Oproti roku 2006, kdy v obchodech před Vánocemi nechal každý obyvatel 5017, to znamená snížení o 1350 korun.


V roce 2006 plánovalo za vánoční dárky utratit více než 10 tisíc korun až 38 procent českých domácností, v letošním roce je takových domácností 29 procent. S více než 20 tisíci vydanými na vánoční dárky počítalo předloni 12 procent domácností, letos jich však je jen jedno procento.

Ne všichni ale průzkumu věří, Češi prý překvapí

Ne všichni pracovníci obchodu ale průzkumu Unileveru věří. Řada z nich se domnívá, že Češi si rádi Vánoce užívají plnými doušky, a tak obzvlášť na potravinách nebudou ochotni i přes krizi šetřit. „Jak já znám české zákazníky a pracuji v obchodě už hodně let, český zákazník si nenechá ujít tu euforii a radost z vánočního nákupu,“ míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

A co nezmizí z obchodů před Vánoci, najde si zákazníky bezpochyby hned po Vánocích. Na obvyklé výprodeje totiž Češi slyší a po svátcích se podle obchodníků dveře v jejich prodejnách netrhnou.