Aerolinky musí od dnešního dne udávat úplnou cenu letenek

Praha - Počínaje dneškem musí všechny letecké společnosti v Evropské unii uvádět plné ceny letenek včetně palivových příplatků. Nové nařízení Evropské komise také aerolinkám zakazuje účtovat zákazníkům rozdílné ceny letek v závislosti na místě jejich bydliště. Cena za rezervaci stejné letenky ve stejnou dobu se nesmí lišit podle toho, v jaké zemi cestující právě je.

Podle nových pravidel můžou letecké společnosti i nadále uvádět cenu letenky a palivového příplatku rozděleně, zákazník se však v každém momentě nákupu bude muset z jejich nabídky dozvědět také celkovou cenu. Špatnou zprávou pro cestující je, že EK umožnila distributorům vyčlenit z ceny letenky vlastní marži. Ta se v České republice pohybuje kolem 500 korun. Na konci nákupu tak může zákazníka stále čekat nepříjemné překvapení.

Aerolinky bránily své zájmy

Většina přepravců na nařízení komise nečekala a už několik měsíců nabízí letenky podle nových pravidel. Samotné změně podmínek však předcházela několikaletá diskuze napříč celou Evropou. „Zájem leteckých společností je jiný než zájem klienta,“ upozorňuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura. „Letecké společnosti potřebovaly ukázat nízkou cenu základní letenky a pak si eventuálně doúčtovávat svou marži na různých příplatcích,“ dodal.

Poplatky za zavazadla zůstávají

Právě často diskutovaných příplatků za nejrůznější služby se však cestující nezbaví. „Musí být udáván součet ceny letenky, to znamená toho, co nezbytně potřebujete k odletu,“ vysvětluje Okamura. Znamená to, že neodpadají poplatky za zavazadla, které z ceny letenky často vyčleňují zejména nízkonákladové aerolinky.

Další novinkou, kterou Brusel pro aerolinky přichystal, je povinnost uvádět na stejných linkách ve stejnou dobu stejnou cenu letenek pro cestující z různých států. „Když si Brit kupoval letenku do Prahy, mohl ji vzhledem k tomu, že jde o větší trh s tvrdší konkurencí, koupit za levnější cenu, než si Čech koupil letenku do Londýna,“ vysvětluje Okamura s tím, že podobná diskriminace podle národnosti je od nynějška zakázaná.

Úspěch je třeba konsolidovat       

Nová nařízení jsou podle Evropské komise reakcí na bouřlivý rozvoj letecké dopravy v posledních letech. Ten odstartovala liberalizace evropského trhu v roce 1997. Od té doby výrazně vzrostl počet cestujících i dopravců. Počet linek se zvýšil o 60 procent, letadla nyní létají do více měst. „Úspěch je třeba konsolidovat,“ uvedla komise.