Z výrobních linek v Nošovicích dnes sjela první auta

Nošovice (Frýdecko-Místecko) - V České republice je od dnešního dne zase o jednoho výrobce automobilů více. Řady, do kterých patří mladoboleslavská Škodovka nebo kolínská TPCA, dnes rozšířila korejská automobilka Hyundai. První vozy sjely z jejích výrobních linek krátce po deváté hodině. Jednalo se o modely i30 z limitované série v barvách české trikolory.

„Blahopřeji pracovníkům Hyundai Motor Manufacturing Czech i pracovníkům všech dodavatelských a spolupracujících firem k tomuto historickému úspěchu. Děkuji všem za mimořádné pracovní nasazení, s jakým se podařilo za jeden a půl roku postavit a zprovoznit nejmodernější automobilový závod v Evropě - jsem si jistý, že tento výkon vejde do moderní průmyslové historie,“ ocenil rychlost, se kterou byla továrna postavena, prezident české divize Hyundai Kim Ok-čo.

Zkušební provoz, který se v továrně Hyundai v průmyslové zóně v Nošovicích dnes rozjede, začíná o několik měsíců dříve než se plánovalo. Původně měla výroba začít až v březnu 2009.

Vyrobit by se v nošovickém závodě mělo 300 tisíc aut ročně, ještě do konce roku z jejích linek sjede zhruba 18 tisíc vozů. Oproti stejným automobilům dovezeným z Koreje mají především cenovou výhodu. „Cena pro i30 hatchback je 333 tisíc korun, to znamená, že je asi o 16 tisíc levnější, než byla stejná auta dovážená z Koreje,“ řekl v rozhovoru pro ČT24 mluvčí české divize firmy Petr Vaněk.

Stavbu po celou dobu provázely komplikace

Dnešek je pro automobilku velkým dnem. Výstavba továrny totiž nebyla vůbec jednoduchá a provázela ji celá řada komplikací. Její výstavba se nelíbila ani místním obyvatelům, ani ekologům. Protestovali například proti výstavbě železnice do závodu, důvodem bylo nedostatečné odhlučnění.

Na největší zahraniční investici v Česku, si chtěli někteří lidé i nelegálně přilepšit. Už v roce 2006, kdy se o výstavbě továrny teprve jednalo, zpronevěřil dvaatřicetiletý Tomáš Štefan 14 nejvyšším manažerům české odnože Hyundai téměř 700 tisíc korun. Podvedení manažeři mu peníze svěřili s tím, že za ně má proclít a pojistit jejich soukromé vozy dovezené z Koreje, Štefan ale prostředky použil pro vlastní potřebu.

O další peníze Hyundai v Nošovicích přišla v lednu letošního roku. Neznámý pachatel ze staveniště výrobních hal odcizil materiál v hodnotě kolem tří milionů korun.

I Hyundai porušovala zákon a platila pokuty

Ani sama firma ale nezůstala během výstavby úplně bez škraloupu. Ve snaze urychlit výstavbu několikrát provedla úpravy, které byly v rozporu s původním projektem, a stavebnímu úřadu je oznámila až po jejich realizaci. Úřad si to ale nenechal líbit, firmě vyměřil tři pokuty v celkové výši dva miliony korun. Všechny sankce Hyundai řádně zaplatila koncem letošního října.

Hyundai si zpuštění výroby příliš dobře nenačasovala

Zahájení výroby v Nošovicích nepřichází ze strategického hlediska v nejlepší chvíli. Na automobilky po celém světě tíživě doléhá pokles poptávky po jejich produktech vyvolaný světovou hospodářskou a finanční krizí. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka české automobilky vyrobí letos a počátkem příštího roku o 20 tisíc aut méně, než plánovaly. O práci v důsledku toho přijde zhruba 10 tisíc lidí.


Vedení nošovické Hyundai se ale o odbyt nebojí. I30, které se budou v nové továrně vyrábět o něj prý mají postaráno. „Po vozech i30 je mimořádná poptávka a vzhledem k nedostatečným počtům aut dosud dovážených z Koreje, museli zájemci čekat i několik měsíců,“ tvrdí Vaněk. Problémy podle něj mají především automobilky vyrábějící velká auta, po kterých není poptávka. Prodej korejské Hyundai v říjnu vzrostl o 12 procent a dosáhl historického maxima 270 tisíc vozů.

Nošovická továrna je největší přímou zahraniční investicí v České republice. Její mateřská společnost do její výstavby a vybavení investovala téměř 30 miliard korun. Práci by v novém závodě měly postupně najít více než tři tisícovky lidí.