Stávka v Boeingu skončila, mechanici chtějí montovat už prodané stroje

Seattle - Mechanici a další manuální pracovníci strojírenské skupiny Boeing se dohodli se svým zaměstnavatelem na nové kolektivní smlouvě na další čtyři roky. Zhruba 27 tisíc pracovníků hlasovalo pro ukončení stávky, která trvala 57 dní a nepříznivě ovlivnila výkonnost celé americké ekonomiky. Stejně tak trpěly obchody výrobce letadel, kterého stávka postihla v nejhorší možnou dobu. V časech, kdy bojuje s jediným výrazným konkurentem o dodávky "obřích" letounů.

Členové Mezinárodního sdružení mechaniků a zaměstnanců leteckého průmyslu (International Association of Machinists & Aerospace Workers - IAM), což je v Boeingu hlavní odborová organizace, začali stávkovat už 6. září. Boeing sice tehdy navrhl novou smlouvu, ta ale byla pro odboráře nepřijatelná.

Odboráři chtěli vyšší platy a lepší záruky, že Boeing nebude přesouvat pracovní místa do zahraničí a na externí firmy. V Boeingu působí několik odborových organizací, IAM má ale zdaleka největší vliv. Stávka, která nyní skončila, byla za posledních 20 let čtvrtá v pořadí, kterou odborová organizace IAM zorganizovala.

Platy porostou o 15 procent

Obě strany dosáhly dohody po pěti dnech vyjednávání, jimž byl přítomen federální vyjednávač. Odboráři se během čtyřleté platnosti nové smlouvy dočkají zvýšení platů o 15 procent. Odbory dosáhly také toho, že se budou moci více vyjadřovat k tomu, jaké dodavatele Boeing využívá a zda a v jakém rozsahu bude práci zadávat externím firmám.

„Zajistili jsme si penzijní příspěvek i příspěvek na zdravotní péči. V této zemi teď není mnoho lidí, kteří mohou říct totéž.“

Mark Blondin, IAM

Zisk kvůli stávce klesne až o půl miliardy dolarů 

Boeing uvedl, že prvních 25 dnů stávky mu snížilo zisk asi o 250 milionů dolarů (zhruba 4,75 miliardy Kč). Firma totiž nebyla schopna dodat letadla zákazníkům podle stanoveného harmonogramu. Celá stávka patrně Boeingu sníží zisk o 600 milionů dolarů, možná ještě více.

Firma už dříve uvedla, že aktualizovaný finanční výhled zveřejní po skončení stávky. Musí také stanovit nový harmonogram předávání letadel 787 Dreamliner, kde byla firma ve skluzu už před stávkou.