Kulhánek: Vláda autoprůmyslu pomoct nemůže

Praha - Automobilový průmysl po celém světě zažívá zlé časy. Tváří v tvář těžké krizi, ve které se ocitly někdejší symboly amerického ekonomického úspěchu - automobilky General Motors, Ford a Chrysler, přispěchala administrativa odstupujícího prezidenta Bushe s příslibem 250 miliard dolarů ve formě vládních garancí za čerpané úvěry. Bez odpovědi tento krok nemohl zůstat v Evropě, podpořit výrobce na starém kontinentě navrhl francouzský prezident, a toho času hlava celé EU, Nicolas Sarkozy. I pro české automobilky už zlatá éra zřejmě nenávratně skončila. Klíčový sektor domácí ekonomiky čeká ztrátu až desetitisíce pracovních míst. Podle někdejšího dlouholetého šéfa mladoboleslavské Škody Auto Vratislava Kulhánka stát vývoj zvrátit nemůže a český automobilový průmysl bude muset časem nepřízně projít po svých.

Nejenom výrobci aut, ale i další čeští exportéři pociťují v poslední době neblahé důsledky silné domácí měny v kombinaci s klesající poptávkou na klíčových trzích v západní Evropě. Kulhánek, který je dnes členem představenstva největšího tuzemského prodejce ojetin AAA Auto, označuje současný propad trhu jako očistný proces. Zdravé firmy z něj prý vyjdou posíleny. „Rozhodně bych to neviděl jako důsledek finanční krize, protože ten podle mého názoru teprve přijde,“ zdůraznil.

Americké koráby a česká Fabie

Potíže českého autoprůmyslu jsou podle někdejšího šéfa největší české automobilky rozdílné od problémů, se kterými se potýkají američtí výrobci. Ti doplácejí na sovu dlouholetou výrobní strategii zaměřenou na produkci velkých drahých a žíznivých automobilů. O ty, v době extrémních výkyvů cen benzínu a těžkostí na úvěrových trzích, Američané prostě nemají zájem. „Je to úplně jiná kategorie, u General Motors a Fordu ten problém vyplývá z produktů, které nejdou na odbyt. Takový problém v českém automobilovém průmyslu samozřejmě není,“ říká s jistotou Kulhánek.

Lékem je přijetí eura 

Z úst nejvyšších představitelů českých automobilek nejčastěji zaznívá kritika na adresu vlády kvůli otálení se stanovením harmonogramu přechodu na euro. Silná česká koruna je totiž při vývozu na západní trhy bolí zřejmě ze všeho nejvíc, protože zde jejich výrobky zdražuje. Odpověď, které se jim dostalo od premiéra Mirka Topolánka, je tak zřejmě příliš na srdci nezahřála - vláda určení data smrti koruny odkládá nejdřív na příští rok. Topolánek tak vyslyšel volání ministra financí Miroslava Kalouska naštvaného na země eurozóny za intervence do krizí zasaženého bankovního sektoru.

Také Kulhánek by chtěl eurobankovky v peněžence nosit co nejdříve. Světová finanční krize prý s jednotnou evropskou měnou nemá co dělat. „Pokud jsme orientováni na eurozónu, bylo by logické v eurech účtovat a provádět platební styk,“ míní. „Korunu mám rád, ale pro průmysl je skutečně problém,“ dodává s humorem.

Kromě řešení otázky eura má však podle Kulhánka vláda svázané ruce. „Samozřejmě jsou problémy se stávajícím zákoníkem práce, který firmám neumožňuje, aby byly dostatečně flexibilní, ale tam vláda dostatečně rychle pomoct nemůže, protože je to dáno zákonem,“ dodává.

Bude hůř?

Kulhánek varuje, že nejhorší časy české automobilky teprve čekají. „Ve finanční krizi je v České republice málokdo, neznamená to však, že pokles nepřijde,“ míní. Skutečným problémem by pak podle něj mohly být nedostatečné zkušenosti manažerů s fází poklesu standardního hospodářského cyklu.

Ford Pick up
Zdroj: ČT24
Vydáno pod