Tatra propustí pětinu zaměstnanců

Kopřivnice - Další zavedená česká společnost, která zaměstnává téměř 4 400 lidí, přiznává důsledky globální finanční krize. A odskáče to 820 zaměstnanců, kteří by měli automobilku opustit v prvním čtvrtletí příštího roku. Autoprůmysl se jeví jako nejpostiženější odvětví české ekonomiky a řadu výrobců čeká restrukturalizace podniků. Mohla by se dotknout až tří tisícovek zaměstnanců.

Kvůli krizi výrobce nákladních vozidel zkrátí pracovní dobu. Přibližně do konce prvního čtvrtletí 2009 se ve většině úseků Tatry bude pracovat jen tři týdny v měsíci. To sníží mzdové náklady o dalších osm až deset procent a náklady na energie zhruba o pětinu. Členové vrcholového managementu budou mít po dobu omezené výroby nižší výplaty o deset procent. Firma neomezí náklady na vývoj, protože chce nabídnout nové výrobky, uvedl předseda představenstva a generální ředitel Ronald Adams.

Od června do konce roku Tatra zeštíhlí o 690 lidí, na konci roku chce mít 3 700 kmenových zaměstnanců a na konci prvního čtvrtletí 3 574. O snížení počtu pracovníků se podle sdělení firmy postaraly odchody do důchodu, disciplinární rozvázání pracovního poměru, vypršení pracovních smluv na dobu určitou, návrat pracovníků z řad studentů do škol, propouštění externích agenturních pracovníků a odchody z osobních důvodů. Pro nadbytečnost Tatra propustila zhruba 40 zaměstnanců.

Loni měla kopřivnická automobilka tržby 5,9 miliardy korun, čistý zisk mateřské společnosti loni dosáhl 859 milionů korun. Tržby celé skupiny Tatra představovaly v loňském roce 7,702 miliardy korun, když v roce 2006 to bylo 6,062 miliardy korun. Čistý konsolidovaný zisk skupiny Tatra dosáhl loni 901 milionů korun.

Zeštíhlují i další autovýrobci

Do konce letošního roku sníží tuzemské automobilky a jejich dodavatelé počty zaměstnanců kvůli finanční krizi o 2500 až 3000 lidí. Odhaduje to analytická firma Anderson Willinger. „To může do budoucna být velký problém, neboť právě automobilky představují jednu pětinu českého exportu,“ uvedla za agenturu Lucie Teislerová.

Škoda Auto již snížila počet agenturních zaměstnanců o 1500 lidí a Visteon Autopal propustí během tří měsíců 550 pracovníků. Snižování počtu pracovníků například oznámily i společnosti Brano, Saar Gummi Czech, Bosch Diesel nebo Cadence Innovation.

Dopady finanční krize podle Anderson Willinger již pociťuje zhruba polovina českých firem. Téměř pětina firem pak uvažuje o snížení stavu pracovníků. Nejvíce se masové propouštění týká automobilového průmyslu.

Vydáno pod