Exportérem roku je opět Škoda Auto, příjemně překvapil papírenský průmysl

Praha - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto slavila úspěch i v letošním čtrnáctém ročníku soutěže Exportér roku. Od roku 1993 nepřetržitě vítězí v kategorii zaměřené na největší objem exportu. Zahraničnímu obchodu se letos příliš nedařilo, srážela ho nejprve silná koruna a ceny surovin, poté pokles zahraniční poptávky a domácí rigidita mezd. V konkurenci se však letos nově prosadil papírenský průmysl.

Největší meziroční nárůst exportu loni podle výsledků soutěže vykázala firma Kovohutě Příbram nástupnická a v kategorii střední exportér byla v meziročním srovnání nejúspěšnější firma MERKO CZ. Zvláštní cenu rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře za vývoz do největšího počtu destinací získala firma ANDREW Telecommunications.

„V objemu exportu zlepšil svoji pozici oproti předchozím ročníkům chemický a gumárenský průmysl, v nárůstu exportu se kromě tradičního strojírenství prosadil nově i průmysl papírenský. Naopak menší nárůsty zaznamenaly firmy z oblasti elektrotechnického průmyslu,“ komentoval předseda Středního podnikatelského stavu Zdeněk Somr.

Zahraniční obchod skončil v říjnu se schodkem téměř čtyř miliard korun, což je meziroční zhoršení o 12,1 miliardy korun a současně největší negativní meziroční změna od roku 1994. Čísla podle analytiků podala první jasnou zprávu o tom, že ekonomická krize už dorazila do ČR. Řada tuzemských podniků v souvislosti s finanční krizí a ztrátou exportních zakázek v západní Evropě sahá k úsporným opatřením, nejčastěji k propouštění a omezování výroby.

„Již nyní krize zakázek dusí nejen některá odvětví, ale i celý segment středních firem. Úspěšní exportéři jsou o to více hodni ocenění,“ podotkl Somr. Krize dopadla i na vítěznou společnost Škoda Auto, která kvůli nízkému odbytu naplánovala několik odstávek a v prvním pololetí 2009 bude vyrábět jen čtyři dny v týdnu.

Vývoz byl v posledních letech tahounem ekonomického růstu České republiky a jeho objem dosahuje 80 procent HDP. Česko proto nyní zřejmě ekonomicky ovlivní nižší poptávka v zemích, které jsou hlavními obchodními partnery. Mezi ně patří zejména Německo, Rakousko a další země eurozóny, dále Slovensko, Polsko a Maďarsko.