Praha - Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto slavila úspěch i v letošním čtrnáctém ročníku soutěže Exportér roku. Od roku 1993 nepřetržitě vítězí v kategorii zaměřené na největší objem exportu. Zahraničnímu obchodu se letos příliš nedařilo, srážela ho nejprve silná koruna a ceny surovin, poté pokles zahraniční poptávky a domácí rigidita mezd. V konkurenci se však letos nově prosadil papírenský průmysl.
Exportérem roku je opět Škoda Auto, příjemně překvapil papírenský průmysl
Největší meziroční nárůst exportu loni podle výsledků soutěže vykázala firma Kovohutě Příbram nástupnická a v kategorii střední exportér byla v meziročním srovnání nejúspěšnější firma MERKO CZ. Zvláštní cenu rozhodčího soudu při hospodářské a agrární komoře za vývoz do největšího počtu destinací získala firma ANDREW Telecommunications.
„V objemu exportu zlepšil svoji pozici oproti předchozím ročníkům chemický a gumárenský průmysl, v nárůstu exportu se kromě tradičního strojírenství prosadil nově i průmysl papírenský. Naopak menší nárůsty zaznamenaly firmy z oblasti elektrotechnického průmyslu,“ komentoval předseda Středního podnikatelského stavu Zdeněk Somr.
Zahraniční obchod skončil v říjnu se schodkem téměř čtyř miliard korun, což je meziroční zhoršení o 12,1 miliardy korun a současně největší negativní meziroční změna od roku 1994. Čísla podle analytiků podala první jasnou zprávu o tom, že ekonomická krize už dorazila do ČR. Řada tuzemských podniků v souvislosti s finanční krizí a ztrátou exportních zakázek v západní Evropě sahá k úsporným opatřením, nejčastěji k propouštění a omezování výroby.
„Již nyní krize zakázek dusí nejen některá odvětví, ale i celý segment středních firem. Úspěšní exportéři jsou o to více hodni ocenění,“ podotkl Somr. Krize dopadla i na vítěznou společnost Škoda Auto, která kvůli nízkému odbytu naplánovala několik odstávek a v prvním pololetí 2009 bude vyrábět jen čtyři dny v týdnu.
Vývoz byl v posledních letech tahounem ekonomického růstu České republiky a jeho objem dosahuje 80 procent HDP. Česko proto nyní zřejmě ekonomicky ovlivní nižší poptávka v zemích, které jsou hlavními obchodními partnery. Mezi ně patří zejména Německo, Rakousko a další země eurozóny, dále Slovensko, Polsko a Maďarsko.