Navzdory krizi trhají tržby hypermarketů opět předvánoční rekordy

Praha - Vánoční nálada se v Česku tradičně nenese ve znamení klidu a pohody, nýbrž spíše nákupní horečky. Jasně to alespoň vyplývá z tržeb obchodníků. V tuzemsku se tak narozdíl od některých dalších evropských zemí nepotvrdily obavy z "chudých" Vánoc v důsledku finanční krize, i když i u českých spotřebitelů byly při utrácení patrné známky nervozity.

V loňském roce lámaly maloobchodní tržby rekordy v každém měsíci, letos se už od října některým maloobchodníkům snižovaly. „Je to záležitost globální a to je vnímání blížící se krize,“ říká analytik Blue Strategy Martin Drahokoupil. Pokles tržeb zaznamenali zejména obchodníci s potravinářskými výrobky.

O něco optimističtější slova zaznívají z hypermarketů, které nejsou závislé jen na potravinářském zboží. „Poslední dva víkendy jsou Vánoce v plném proudu a tržby byly vyšší než v minulém roce,“ říká mluvčí společnosti Globus Petr Vyhnálek. „Ve srovnání s loňským rokem pokles nepociťujeme,“ potvrzuje za Tesco Eva Karasová. Podobně jako v předchozích letech musely i letos hypermarkety sáhnout po brigádnických posilách.

Velké utrácení pokračuje u elektroniky, například u plochých televizorů. K výpadku tržeb podle Drahokoupila nedochází, protože obchodníci sáhli k časným slevám. V tom je ale možná schovaný kámen úrazu. Tržby totiž mohou mít obchodníci rekordní, ale přitom se mohou kvůli slevám propadnout do ztráty.

Ještě horší situace ovšem panuje například ve Španělsku či v Lotyšsku. I navzdory slevám se utrácení tamních spotřebitelů dramaticky propadá. Také proto dnes Španělsko podruhé za sebou zaznamenalo čtvrtletní hospodářský propad a vstoupilo tak do recese.

Maloobchodní tržby v Evropě
Zdroj: ČT24/ČSÚ