Škodovka začala kvůli snížené poptávce své výrobní linky zastavovat postupně již od 17. prosince. Výroba bude obnovena v pondělí noční směnou, která začíná ve 22:00. Odstávka se týkala všech tří českých závodů automobilky - v Mladé Boleslavi, Kvasinách i ve Vrchlabí. Firmu však čeká netradiční první půlrok, ve kterém bude kvůli krizi vyrábět jen čtyři dny v týdnu.
Znovu se ukáže, jak velký má automobilka vliv na běžný život v Mladé Boleslavi. „Teď o Vánocích to nebylo tak moc znát, ale mám strach, že to nejhorší teprve přijde. Škodovka nebude vyrábět v pátek, lidé budou odjíždět na víkend dřív pryč, především až se oteplí, a to třeba dlouhodobě pocítíme,“ obává se provozovatel jedné z boleslavských restaurací.
Škodovka také zásadně snižuje stavy agenturních zaměstnanců, kterými jsou především cizinci. Zhruba 1500 jich již odešlo, zbylých asi 2500 má být propuštěno v prvních týdnech letošního roku. Vedení města mělo obavu, že řada z nich bude zůstávat ve městě bez příjmu, a zvýší se tak kriminalita, městská policie proto posilovala hlídky. Obavy se však zatím ukazují jako liché, protože většina propuštěných město opouští.
Problémy má i Hyundai
Výrobu na čtyři dny v týdnu omezila i nošovická automobilka Hyundai, zatím jenom v lednu. Dnes dokonce její odbory oznámily, že tento týden její výrobní linky pojedou jen dva dny. „Na příští týden už zakázky jsou a mělo by se vyrábět od pondělka do čtvrtka,“ uvedl odborový předák s tím, že jde o výsledek řešení krizové situace, kterou o víkendu přijelo projednávat vedení automobilky z Koreje.
TCPA zvýší výrobu
Naopak problémy jakoby se netýkaly kolínské automobilky TPCA. Plánuje vyrobit letos o 20 tisíc aut víc než loni. Odborníci chválí firmu za její vhodné cílení výroby na malé úsporné vozy, po kterých je při současném stavu ekonomiky sháňka.