Češi začali šetřit, obchodníci utržili méně

Praha - Hospodářská krize už, zdá se, dorazila i do českých peněženek, a Češi tak začali při nákupech méně utrácet. Vyplývá to z čerstvých údajů Českého statistického úřadu o maloobchodních tržbách, které se v listopadu meziročně zřítily o 6,3 procenta. Jedná se o vůbec největší pokles od prosince 1998.

„Dnešní data jsou velmi studenou sprchou pro finanční trh. Trh očekával pokles maloobchodu jen kolem čtyř procent. Když jsem odhadovali pokles kolem pěti procent, považovali jsme se za pesimisty. Realita byla ale ještě horší,“ uvedla ředitelka burzovní společnosti Next Finance Markéta Šichtařová. 

Největší propad zaznamenal prodej automobilů, na celkovém úbytku se však nemalou měrou podílely také prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin a specializované prodejny s nepotravinářským zbožím.

V samotném motoristickém segmentu spadly sezónně očištěné tržby proti stejnému období loni o 5,1 procenta, o 3,4 procenta proti říjnu. Neočištěné tržby byly meziročně nižší dokonce o 11,3 procenta, z toho prodej a opravy motorových vozidel o 15,6 procenta a prodej pohonných hmot o 2,3 procenta.

„To je dokladem toho, že strádá firemní sféra. Firmy poptávají méně automobilů, méně obnovují vozový park, protože se obávají dopadů finanční krize na své hospodaření,“ vysvětlil České televizi ekonom Patria Finance David Marek. 

Slevy versus inflace

Přes klesající chuť lidí utrácet v listopadu ještě neřekla své poslední slovo inflace. Nejvyšší meziroční zvýšení cen vykázaly prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, a to o 4,6 procenta. V prodejnách potravin ceny stouply o 3,1 procenta. Naopak v prodejnách potřeb pro domácnost se ceny snížily o 1,6 procenta, v zásilkovém obchodě o 1,3 procenta a za použité zboží o 0,9 procenta.

„Krize dorazila i do peněženek českých spotřebitelů. A o moc lepší to nebude ani v dalších měsících,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Určitý stimul mohou sice podle něj představovat slevy, na které spoléhá čím dál více lidí. Avšak klesající spotřebitelská důvěra bude přesvědčivějším faktorem pro rozhodování lidí spíše než virtuální slevy," dodal.