Řetězce loni vydělávaly, krize nekrize

Praha - Češi se loni rozhodně nebáli utrácet. V pokladnách deseti největších obchodních řetězců v ČR nechali rekordních 312,2 miliardy korun, o 23 miliard víc než v roce 2007. Vyplývá to z analýzy společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod. Nejvíce v roce 2008 utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco a na třetí skončila společnost Ahold, která provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert.

To, že na podzim nastaly horší časy, však velcí obchodníci přece jenom pocítili. Podle Zdeňka Skály z Incoma Research se dynamika růstu tržeb deseti největších obchodníků loni zpomalila. Zatímco v roce 2007 jejich tržby meziročně vzrostly o 12 procent, loni už to bylo jen osm. Zpomalil se však také nárůst tržního podílu desítky největších obchodníků. Jejich podíl v rychloobrátkovém zboží se loni zvýšil o dva procentní body na 64 procent.

Marketů přibývalo rychleji

Obchodní řetězce v roce 2008 podle údajů společnosti Incoma Research zrychlily expanzi na českém trhu. Zatímco v roce 2007 se počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen zvýšil meziročně o 27, tak loni v Česku přibylo 108 nových obchodů a jejich celkový počet se vyšplhal na 1 325.

TOP 10 obchodních řetězců v ČR podle tržeb v roce 2008 (v miliardách korun):

  1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl): 54,5
  2. Tesco Stores ČR: 47,0
  3. Ahold Czech Republic: 44,0
  4. Makro Cash&Carry ČR: 39,5
  5. Rewe ČR - (Billa, Penny Market): 38,5
  6. Globus ČR: 25,4
  7. Tengelmann ČR (Plus-Discount, Obi): 22,5
  8. GECO Tabak: 17,5
  9. Spar ČR (Interspar): 14,0
  10. Peal: 9,3 

Čechy dlouhodobě k nákupu nejvíc lákají hypermarkety. Loni v nich největší část svých měsíčních výdajů za potraviny utrácelo 39 procent všech domácností, v roce 2007 to bylo o procentní bod méně. Naopak preference diskontů loni stagnovaly na 25 procentech a supermarketů na 16 procentech. Do menší samoobsluhy chodila pro potraviny čtvrtina domácností. Dvanáct procent lidí volilo stánek či tržnici.