Evropany trápí dodavatelé energií, banky a MHD

Brusel - Podle průzkumu Evropské komise jsou spotřebitelé v Evropské unii nejméně spokojeni se službami bank, s fungováním městské dopravy a se svými dodavateli energií. Občané EU jsou všeobecně méně spokojeni s trhem služeb než s trhem se zbožím, se službami je spokojeno méně než 60 procent lidí.

„Velice mě znepokojuje, že tři odvětví služeb, která hrají v životě lidí tak významnou úlohu, dosahují v řadě celoevropských spotřebitelských ukazatelů špatných výsledků,“ komentovala výsledky průzkumu eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kunevová. Dodala, že Evropská komise se zaměří především na maloobchodní trh s elektřinou, který je v očích spotřebitelů vůbec nejproblematičtější.

Změna dodavatele elektřiny? Utopie

Lidé si v rámci průzkumu Evropské komise stěžovali především na zdražování energií, které zaznamenalo celkem 60 procent z nich. Pokles cen uvedly jen tři až čtyři procenta. Stížnosti se ovšem týkají i možnosti změny dodavatele, která je v rámci celé EU velmi nízká. Dodavatele plynu změnilo pouze sedm procent spotřebitelů a v případě elektrické energie to bylo osm procent, což je vůbec nejhorší výsledek na trhu se službami.

„Je dokázáno, že možnost změnit poskytovatele posiluje postavení uživatelů a zlepšuje výsledky pro všechny. Usnadnění změny poskytovatele v rozhodujících maloobchodních odvětvích by mělo být politickou prioritou,“ uvedla EK. Podle komise přitom existuje celá řada odvětví na trhu se službami, která fungují. Například svého internetového poskytovatele v minulosti změnila téměř čtvrtina spotřebitelů. Stejný výsledek vykazují i služby mobilních operátorů či pojištění vozidel.

Banky si v každé zemi účtují jiné ceny 

Z průzkumu nevycházejí dobře ani banky. Evropská komise upozorňuje, že ceny bankovních poplatků a výše úrokových sazeb se v jednotlivých zemí liší naprosto zásadně, a to způsobem, který není možné vysvětlit. „Například upravené úrokové sazby ze spotřebitelských úvěrů mezi jedním rokem až pěti lety dosahují různé úrovně, počínaje 0,21 procenta ve Švédsku a konče 12,12 procenta v Estonsku, což se odráží v odlišnostech kapitálových nákladů,“ dodala komise. Stejně jako u energetiky i u bank platí, že dodavatele lze změnit jen velmi obtížně.

Pomyslnou trojici nejhorších služeb doplňuje městská hromadná doprava. S její úrovní není v EU spokojena ani polovina spotřebitelů, přičemž čtvrtina z nich si na její úroveň v minulosti již stěžovala. „Hlavními důvody nespokojenosti je výše cen, přitažlivost obchodních nabídek, obtížnost koupě a ohledy na zákazníka,“ uvedla komise.