Favoritem na koupi ČSA je ruský polostátní Aeroflot

Praha - Ministerstvo financí dnes vypsalo dvoukolové výběrové řízení na nového majitele Českých aerolinií. Nejprve vláda vyloučí nevhodné kandidáty na základě určených kritérií, ve druhém kole pak bude rozhodovat pouze nabídnutá cena. Zájem o ČSA dnes opět potvrdila ruská letecká společnost Aeroflot. Jelikož v aerolinkách vlastní nadoloviční podíl ruský stát, mnozí v nich vidí strategickou hrozbu. Aeroflot, který je stejně jako ČSA členem Sky Teamu, už shání strategického partera a je označován za favorita řízení. Vítěz má být znám do konce září a podle odhadů by měl za ČSA zaplatit 3,5 až 5 miliard korun. Premiér Mirek Topolánek ale nevyloučil, že při nízké nabídce celý tendr zruší.

V prvním kvalifikačním kole vyloučí vláda adepty, kteří jsou v konkurzu či úpadku, mají vůči českému státu dluhy nebo jsou v jiném sporu s Českou republikou. Při svém rozhodování přihlédne vláda i k tomu, zda zájemce nepředstavuje bezpečnostní riziko, například zda nepochází ze státu, který ohrožuje mezinárodní bezpečnost, podporuje terorismus nebo porušuje lidská práva.

Stejně tak vláda bude posuzovat, jestli zájemce o ČSA není přímo nebo nepřímo ovládán státem, jehož „zahraniční a vnitřní politika představuje riziko pro bezpečnost České republiky a je v rozporu s bezpečnostními zájmy České republiky“.

Při privatizaci bude platit pravidlo pěti let. Nový majitel musí ČSA zachovat nejméně po dobu pěti let status národního dopravce. Nejméně pět let musejí ČSA mít základnu na Ruzyni, po stejnou dobu musí být jejich hlavní činností letecká doprava. Podle náměstka ministra financí Ivana Fuksy projevily zájem o ČSA společnosti ze západní Evropy, Dálného východu i česká společnost Travel Service.

Aeroflot budí rozporuplné reakce, je však favoritem 

Zástupcem východní Evropy je ruský Aeroflot, který jako jediný také zájem oficiálně potvrdil. Jeho případného vítězství se však mnozí ze strategických důvodů obávají, ruský stát totiž ve společnosti vlastní 51 procent akcií. „Já si myslím, že to je nejsilnější hráč a jeho potenciální vítězství je asi nejpravděpodobnější,“ říká o Aeroflotu analytik Jan Procházka.

Aeroflot

  • největší ruský přepravce s 45procentním podílem na mezinárodní letecké přepravě z Ruska a 12,5 procenta na domácím trhu
  • létá do 95 destinací v 49 zemích, loni přepravil 9,27 milionu cestujících a jeho flotila čítá 90 letadel
  • 51 procent akcií vlastní ruský stát, ale ve správní radě má jen 3 z 11 zástupců
  • v minulosti se Aeroflot neúspěšně ucházel o státní podíly ve třech velkých evropských leteckých společnostech: italské Alitalii, rakouských Austrian Airlines a srbských JAT
  • šéf Národní rezervní korporace disponující 28 procenty akcií Aeroflotu se vyslovil proti privatizaci. Alexandr Lebeděv prohlásil, že „je nerozumné v nynějších těžkých podmínkách zatížit aerolinky novými dluhy“.
  • od 14. dubna 2006 je členem aliance SkyTeam, stejně jako ČSA, Aeroméxico, Air France, KLM, Alitalia, China Southern Airlines, Continental Airlines, Delta Air Lines, Korean Air, Northwest Airlines


Aeroflot sice nemůže v ČSA získat větší než 49procentní podíl, protože nesídlí v EU, ale už hledá strategického partnera. Nabízí se česko-slovenská finanční skupina Penta. „Jednáme s několika partnery o vytvoření konsorcia, ale dokud ta jednání neuzavřeme, tak se k tomu nebudeme vyjadřovat,“ řekl ČT mluvčí Penty Martin Danko.

Výnos z prodeje 91,51procentního státního podílu v ČSA se odhaduje na 3,5 až 5 miliard korun, ale při příliš nízké nabídce je vláda připravena tendr zastavit. „My to prodat nemusíme, pane hejtmane, ale potom to půjde úplně jiným systémem, který tady na mikrofon říkat nebudu, abych nezpůsoboval problémy při privatizaci,“ odpověděl dnes na interpelaci Davida Ratha premiér Mirek Topolánek.

Zájemci mohou podávat přihlášky do poledne 23. března, transakci by vláda ráda uzavřela do 30. září 2009. Následovat má privatizace pražského letiště, jejíž podmínky vláda určí zřejmě až na přelomu léta a podzimu. O ruzyňské letiště už Aeroflot podle oficiálního vyjádření nemá zájem.