První nízkonákladovka spustila volání z paluby letadla

Dublin - Irský Ryanair Holdings, který operuje i v Praze nebo Brně, dnes poprvé na lince Londýn-Dublin umožnil svým cestujícím mít zapnutý po dobu letu mobilní telefon, ba co víc, dokonce i volat, za libru a půl případně dvojnásobek. Textová zpráva přijde na 40 pencí, užití elektronické pošty bude zpoplatněno 2 librami. Zatím bude telefonování umožněno cestujícím na dvou desítkách linek vypravovaných převážně z domovské stanice dopravce, z Dublinu. Do roka a půl by touto službou mělo být vybaveno každé letadlo na všech linkách Ryanairu.

„Čekáme silnou poptávku po nové službě, s jejím růstem si umím představit i pokles ceny,“ uvedl CEO Ryanair Michael O´Leary. Ryanair spustil službu ve spolupráci se švýcarskou technologickou firmou OnAir, která je „dítětem“ společností Airbus a SITA.

Telefony cestujících se propojují s palubní sítí mobilních telefonů, která je spojena se zemí pomocí satelitů. Zabrání se tak tomu, aby se telefony spojily přímo s pozemní mobilní sítí. To má zajistit bezpečnost letounu i to, že nebude nějak negativně ovlivněn provoz pozemních sítí. Telefony však musí cestující vypínat při startu a přistání, případně při průletu pásmy turbulencí. Kapitán a posádka mají také možnost službu kdykoli v případě nějakých problémů či rizik vypnout.

V Evropě jako první začaly testovat volání mobilem z paluby letadel francouzské aerolinky Air France. Loni se k nim přidala norská nízkonákladová společnost Norwegian Air Shuttle, která oznámila, že bude cestujícím nabízet mobilní internetové služby i telefonování. Jako první na světě spustily komerční provoz služby umožňující telefonování z paluby aerolinky Emirates. Technologie plánují spustit také například British Midland, TAP Portugal, Shenzhen Airlines, Royal Jordanian Airlines či Jazeera Airways. ČSA zatím tuto možnost nenabízí.