Stát letos naposled uhradí ztrátu Českých drah

Praha - České dráhy každoročně tratí na osobní dopravě ohromné sumy peněz. Jen za loňský rok se ztráta vyšplhala na 3 miliardy korun. Dráhy proto chtějí, aby se na dotování ztrátových linek podílely kraje, ty na to ale nemají ve svých kasách dostatek peněz. Letos ještě naposledy přispěchal na pomoc ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Do budoucna by ale podle něj měly přijít do odvětví soukromé firmy a železniční přepravu zefektivnit. Taková myšlenka se líbí i hejtmanům.

Bendl se dnes se zástupci krajů dohodl na zřízení společné pracovní skupiny, která by měla hospodaření drah v regionální dopravě prověřit. V loňském roce zaplatily kraje za provoz lokálních železničních linek dohromady 4,7 miliardy, cestující přispěli částkou 2,7 miliardy. Celkové náklady však byly podle ČD 10,6 miliardy korun. Dopravce proto volá po přísunu dalších peněz.

Kraje se brání, žádné prostředky navíc prý nemají. Letošní platbu jsou ochotny navýšit maximálně o inflaci. Pokud se s drahami nedohodnou, chtějí na regionální tratě pustit soukromé dopravce. „Nemáme žádný problém s tím, abychom vypsali tendry,“ řekl předseda asociace krajů Michal Hašek.

Aktuálně se podle Haška řeší financování regionálních železnic na letošní rok. Peníze zřejmě jednorázově poskytne stát jako příspěvek na řešení pracovní mobility občanů v době krize. Do budoucna už však ministerstvo ztrátové železnice dotovat nechce.

Také Bendlův úřad přitom vidí jako východisko ze současné situace otevření dveří soukromým dopravcům. „Do provozování železniční dopravy by se mělo dostat více soukromých subjektů. Na železnici by se mohlo více soutěžit tak, aby se k cestujícím dostaly lepší služby. I pro České dráhy by to byla motivace zkvalitňovat své služby víc, než se dělo v poslední době,“ poodhalil Bendlovy vize mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Jak bude privatizace železnice probíhat?

Zakázky na provozování některých spojů by se mezi soukromé firmy měly dostat formou aukcí. „Petr Bendl naznačil, že by i pro rychlíkovou dopravu bylo možné vyhlásit letos jeden tendr,“ doplnil Kupka. Stát se však podle něj nechce v žádném případě zbavovat železniční dopravní cesty. Tu si chce ponechat i nadále.

Vstup soukromníků na železnice nebude snadný

Sladění práce na železnici s potřebami soukromých dopravců, kteří do odvětví vstoupí, bude podle odborníků poněkud problematické a od státu si vyžádá nemalé investice. Soukromníci, kteří jsou dnes zvyklí využívat nejmodernější technologie, budou totiž nejspíš požadovat perfektní vybavení. Toho se ale mnohde na železnici nedostává.

„Dopravci jsou dneska moderně vybaveni, mají dokonalou logistiku, řeší optimalizaci tras, mají satelitní navigace. Pokud se podíváme na regionální tratě, tak je trošku problém, že ta technologie je tam třeba ještě z předminulého století, a bude tak asi do té dopravní cesty potřeba investovat,“ upozornil Pavel Přibyl z Dopravní fakulty ČVUT.