Zaměstnanci Opelu demonstrují za osamostatnění od GM

Rüsselsheim - Zaměstnanci automobilky Opel z celého Německa se dnes shromáždili před sídlem společnosti v Rüsselsheimu. Až 15 tisíc lidí demonstrovalo proti uzavírání evropských továren a za osamostatnění automobilky od amerického koncernu General Motors. Opel je první automobilkou v Evropě, která musela kvůli propadu poptávky požádat o státní pomoc. Problémy německého výrobce navíc ještě prohlubují potíže mateřského koncernu General Motors, který v USA bojuje o přežití.

Opel má na kontě osmdesát procent evropského prodeje GM a na rozdíl od amerického koncernu ještě loni vydělal 43 milionů eur. Většina zaměstnanců i vedoucích pracovníků proto požaduje osamostatnění Opelu od General Motors. „Umíme stavět skvělá auta, když na to máme klid. Tak ať nás už GM nechá jít,“ říká například předseda závodní rady Reiner Einenkel.

Mateřská firma se už léta potácí v problémech, jen vloni prodělala 31 miliard dolarů. Samotný Opel je na tom líp. Pomohlo mu i vládní šrotovné. Přesto teď hrozí, že do šrotu půjde celý podnik. Obzláště ohrožená je továrna v Bochumi a celé město je kvůli tomu jak na trní. Teprve nedávno tu totiž zavřela své brány finská Nokia.

Přijde vládní pomoc?

Manifestace se zúčastnil také vicekancléř Frank-Walter Steinmeier, který přislíbil automobilce pomoc. „Není to jen o Opelu. Je to o budoucnosti celého automobilového průmyslu v Německu. Automobilový sektor zde není jen běžným odvětvím. Je páteří naší ekonomiky,“ řekl Steinmeier.

Opel je první evropskou automobilkou, která od vypuknutí finanční krize požádala vládu o pomoc. Nejprve žádala jen o garanci úvěrů v objemu jedné miliardy eur, nyní se však mluví i o přímé finanční pomoci.


Mezi německými politiky panují v otázce osudu společnosti Opel rozpory. Podle některých by automobilka měla být ponechána svému osudu, jiní, zejména ze spolkových zemí s továrnami Opelu, prosazují státní pomoc. „Spolkové země by na omezenou dobu mohly koupit podíly v perspektivních firmách. Šlo by ale o krajní řešení,“ nabízí jednu z možností ministr dopravy Wolfgang Tiefensee (SPD).

Německá kancléřka Angela Merkelová již dříve uvedla, že Opel musí předložit jasný plán, než začne vláda o poskytnutí státní pomoci uvažovat. Před přímou státní pomocí však dává přednost státním garancím úvěrů. Obává se totiž, že peníze by mohly z německé automobilky odplynout směrem do USA.