Saab chtějí před krachem zachránit i jeho příznivci

Stockholm - Švédské automobilce Saab hrozí krach. Vláda se zatím k žádné pomoci neodhodlala, neboť nechce dotovat nevýnosného výrobce. Ani její vlastník, americký gigant General Motors, nemá prostředky na její záchranu. Pokud se rychle nenajde nový investor, může to znamenat konec této svébytné značky. Zabránit krachu se ale pokoušejí i její skalní fanoušci. V Německu založili stránky, na kterých se mohou příznivci Saabu registrovat a složit příspěvek na vykoupení akcií automobilky. Autoři plánu počítají s tím, že by se jim mohlo podařit vybrat asi 200 milionů eur.

Automobilku Saab, která na konci února požádala o ochranu před věřiteli, se rozhodli zachránit její fanoušci. V současnosti se již k této iniciativě přihlásilo více než 10 tisíc členů. Zachránit automobilku plánují pomocí příspěvků k odkupu akcií firmy Saab.

Saab se již dlouhá léta snaží najít kupce. V současnosti má prý zájem 8 investorů. V únoru firma podala žádost o reorganizaci firmy, což má sloužit k vytvoření nezávislého tělesa připraveného na investice. Žádost o reorganizaci je alternativou pro přímé vyhlášení bankrotu. Proces je obdobou opatření z amerického zákona o bankrotech, které dává insolventní firmě šanci na ozdravení pod dohledem soudu.

Firma Saab nepřináší koncernu General Motors již od roku 1996 žádný zisk. V loňském roce pak podle dostupných dokumentů prodělala zhruba 8 miliard korun a stejný hospodářský výsledek očekává i v tomto roce. Na vině je především klesající poptávka, zastaralé modely a nadměrné výrobní kapacity.

Vládní pomoc v nedohlednu

Švédská vláda Saabu pomoc stále neposkytla. Argumentuje dlouhodobými problémy tohoto tradičního výrobce a nehodlá dotovat nevýnosného výrobce. „Není to nijak významný výrobce,“ obhajuje slova švédské vlády šéfredaktor deníku Profit Petr Korbel. Pád Saabu však může ohrozit pověst firmy stejného názvu vyrábějící letadla či bezpečnostní zařízení, která je přitom od automobilky již od roku 1990 osamostatněna.

Fanoušci firmy Saab hodnotí modely této značky ne jako zastaralé, ale jako konzervativní. „Pokud automobilka produkuje určitý model dvakrát déle než ostatní automobilky, nejedná se ještě o zastaralý model,“ dodal v České televizi člen klubu Saab underground Josef Šedivý. Je však zřejmé, že dříve se firma Saab profilovala jako výrazně inovativní výrobce automobilů.