Pendolina prodělávají půl miliardy za rok

Praha - Jsou chloubou a zároveň vlajkovou lodí Českých drah, přesto jsou rychlovlaky Pendolino ztrátové. Každý rok jejich provozu vyjde dráhy o 500 až 550 milionů dráž, než kolik sedm souprav italských rychlovlaků v modro-žlutých barvách vydělá. Na rozdíl od dopravy zajišťované běžnými vlaky navíc dráhy na Pendolina nedostávají žádné dotace od státu.

Faktorů, které působí ztrátovost vychvalovaného rychlovlaku, je celá řada. Jedním z nich jsou například generální opravy, na které souprava musí po každých milion dvou stech tisících ujetých kilometrech. „Pendolino je super bezpečný vlak, ale ty opravy povinné podle předpisů také stojí super peníze,“ přiznává mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Vysoké splátky drahých vlaků 

Další záporné položky souvisí s umořováním skoro čtyřapůlmiliardové investice při nákupu vlaků. „Ta ztráta je rozpočítaná asi na 200 milionů za opravy, 200 až 250 odpisy a 100 milionů korun jsou úrokové náklady,“ vysvětlil ekonom ČD Pavel Levický. I kdyby se tak připustila teoretická varianta, že by dráhy už měly pendolina i s úroky zaplacená, zůstanou i nadále ztrátová.

České dráhy provozují rychlovlak na vlastní podnikatelské riziko a za něj zatím platí. Na trase Praha-Ostrava jsou italské stroje úspěšné, jezdí obsazeny ze 70 procent. Na dráze z metropole do Vídně či Bratislavy se jim ale příliš nedaří, ve vlaku je průměrně jen 40 procent lidí z počtu, který by se do soupravy vešel. I proto už dopravce zřídil speciální odbornou skupinu, která má přijít s řešením.

Kde budou Pendolina jezdit? 

Podle ředitele marketingu ČD Aleše Ondrůje je ve hře i možná změna tras, na kterou dráhy rychlovlaky nasazují. Samozřejmě se budeme dívat i na to, jak se rozvíjí infrastruktura, jak se modernizuje trať směrem na Plzeň, jak se modernizují některé další úseky, určitě ale Praha-Ostrava je pro náš trh prioritní," zdůraznil.

Jeden z kroků, kterým České dráhy bojují proti ztrátě z provozu Pendolina, už někteří cestující poznali. Na trase z Prahy do Ostravy zvýšily dráhy cenu místenky i pro ty cestující, kteří do prosince měli nárok na poloviční cenu. V současnosti už pro ně stojí místenka také 200 korun.