Štrasburk - Poslanci Evropského parlamentu dali na dnešním plenárním zasedání zelenou plánu na podporu hospodářství EU zasaženému hospodářskou krizí. K souboru opatření pocházejících z dílny Evropské komise však zároveň připojili zprávu, ve které volají po posílené roli unie při slaďování pomoci jednotlivých členských států svým ekonomikám.
Europoslanci schválili plán obnovy evropské ekonomiky
Plán obnovy počítá s finanční injekcí ve výši zhruba 200 miliard eur (5,4 bilionu korun) na podporu evropské ekonomiky. Tuto sumu už EU schválila na summitu šéfů států a vlád v prosinci. „Děkujeme, že jste hlasovali pro solidaritu (mezi evropskými státy),“ řekl po hlasování šéf socialistické frakce Martin Schulz.
EU má být jednotná
I přes svůj souhlas s plánem se nicméně evropští zákonodárci obávají toho, aby se záchranný projekt pro evropské hospodářství nezvrtl v soubor různých vnitrostátních plánů, které by dostatečně nezohledňovaly společný zájem sedmadvacetičlenného bloku.
Společný a koordinovaný přístup poslanci prosazují také při řešení politiky zaměstnanosti. Brusel očekává, že v blízké budoucnosti přijde v důsledku hospodářské krize o práci 3,5 milionu lidí a míra nezaměstnanosti v letošním roce vzroste na 8,7 procenta.
Legislativní orgán unie dnes v rámci jednání o současné hospodářské krizi podpořil i plán na jednodušší a rychlejší čerpání peněz ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti, což má pomoct chudším regionům a státům přestát současné ekonomické těžkosti. S tímto plánem přišla před časem Evropská komise.
Nové poplatky pro autodopravce
Evropští zákonodárci dnes také odsouhlasili návrh směrnice, podle které by bylo v Evropské unii možné zpoplatnit majitele nákladních vozů na základě míry znečištění vzduchu a kvůli hluku. Evropský parlament chce, aby členské státy výtěžek z poplatků investovaly na posílení šetrnosti automobilů vůči životnímu prostředí a do dopravní infrastruktury.
Návrh směrnice musí ještě odsouhlasit členské státy v Radě EU. Podle europoslanců by nákladní a těžká vozidla měla platit za znečištění vzduchu, hlukové znečištění a též přetížení komunikací. Zpoplatněna by měla být vozidla s hmotností nad 12 tun, od roku 2012 také automobily vážící více než 3,5 tuny.