Bendl chce kamionovou dopravu regulovat mýtným, ne zákazy

Praha - Nekonečný spor o omezení jízdy kamionů přechází do dalšího dějství. Příští týden se do Poslanecké sněmovny dostanou dva konkurenční návrhy. Ten vládní počítá s rozšířením současného pátečního a nedělního zákazu jízd z letních měsíců na celý rok. Poslanecký návrh Věry Jakubkové je ještě přísnější. Pravděpodobně však sněmovna schválí ten vládní, který chce současný ministr dopravy Petr Bendl (ODS) ještě změnit. Místo striktních zákazů by o víkendech platilo vyšší mýtné.

Po měsících tvrdých jednání se v září loňského roku dohodl ministr životního prostředí Martin Bursík s tehdejším ministrem dopravy Alešem Řebíčkem na kompromisu. Úplný zákaz jízd měl platit po celý rok v pátek mezi 15:00 a 18:00 a v neděli celý den až do 22:00. Řebíček dopravcům jako kompenzaci slíbil slevy na mýtném.

Koncem ledna však na Řebíčkovo místo nastoupil Petr Bendl s jasným názorem: V době krize jezdí kamionů méně, další omezení by proto byla jen házením klacků pod nohy podnikatelům. Bývalý hejtman proto navrhuje regulovat jízdy kamionů mýtným.

Ministr dopravy Petr Bendl popisuje svou představu o regulaci nákladní dopravy:

„V některých časech se elektronické mýtné zvedne, v jiných časech se mýtné bude snižovat tak, abychom motivovali kamiony jezdit v časech, kdy nejmíň překáží.“

Lidovci však trvají na původním koaličním návrhu a chtěli by pro letní měsíce zákaz rozšířit i na sobotu. Zelení také trvají na původní dohodě, jsou ale ochotni se bavit o mýtném. „Tohle jde udělat teprve tehdy, když budeme mít mýtný systém na všech silnicích. Protože pak můžeme zabránit tomu, aby kamiony v době, kdy by bylo vyšší mýtné, to neobjížděly po silnicích nižších tříd,“ specifikoval podmínky zelených jejich předseda Martin Bursík.

S tím souhlasí i sociální demokraté, kterým se jinak Bendlův návrh líbí. Kvůli krizi ale nechtějí podnikatele zatěžovat dalšími výdaji. „Je tedy otázka, jestli některá opatření neodložit až na rok 2010, popřípadě rok 2011,“ navrhuje stínový ministr financí Bohuslav Sobotka.

Generální tajemník svazu dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar vyčíslil dopad navrhovaných opatření na dopravce zhruba na dvě miliardy korun, dopad na průmysl by podle svazu průmyslu mohl být kolem 15 miliard korun. Dopravci podporují regulaci pomocí mýtného oproti striktnímu zákazu, požadují ovšem také, aby politici mýtné zlevnili například v noci, kdy jízdy kamionů tolik nevadí.