Šrotovné zvedá prodeje aut napříč Evropou, česká vláda ho odmítá

Praha - Vláda včera zřejmě definitivně odmítla mezi svá protikrizová opatření zařadit státní příspěvek na obnovu vozového parku neboli takzvané šrotovné. Podle ministra bez portfeje a šéfa legislativní rady vlády Pavla Svobody má totiž nulový potenciál na zmírnění hospodářského útlumu a navíc by znamenalo zadlužení. Podle ředitele vnějších vztahů společnosti Škoda Auto Radka Špicara je tomu přesně naopak. Šrotovné je podle něj levné a přináší rychlé výsledky. V Evropské unii už ho zavedlo více než 10 zemí včetně Německa či Slovenska, uvažuje o něm i Polsko.

Návrh šrotovného z dílny ČSSD počítal s vyplácením 25 tisíc korun těm, kteří by své staré auto vyměnili za nové. Ročně by tak ČSSD chtěla přispět 200 tisícům lidí, stát by tak přišel o 5 miliard. Konečný verdikt nad šrotovným v Česku, kde se ročně vyrobí téměř milion aut, ale prodá jen zhruba 140 tisíc, vynese parlament.

V Německu dostane člověk takzvanou ekologickou prémii ve výši 2500 euro (asi 66 300 Kč) za sešrotování alespoň 9 let starého auta. Této zatím největší evropské prémie už využilo až 420 tisíc Němců, vyhrazeno je na tyto účely 1,5 miliardy eur pro 600 tisíc zájemců. Podle průzkumu chce letos chce koupit nové auto 11 milionu Němců, čtvrtinu z nich k tomu motivuje právě šrotovné. Uvažuje se proto o prodloužení, spolková vláda však zatím váhá. Zájem je především o malá auta, nejvíce se prodává Volkswagenů a Škodovek. Zájem o novou Fiestu zřejmě zachránil německou továrnu společnosti Ford.

Radek Špicar, ředitel vnějších vztahů společnosti Škoda Auto a.s.:

„Přímý dopad zavedení šrotovného na poměrně významný vzrůst poptávky je značný.“

O šrotovné je velký zájem i na Slovensku, kde platí od minulého týdne. Dosud tam vláda zafinancovala nákup 22 tisíc aut. Oproti stejnému období loňského roku se například automobilů Škoda objednává čtyřnásobek.

Podle Radka Špicara tato čísla dokazují, že šrotovné je opatřením, které přináší výsledky rychle, což je v krizi dvakrát důležité. Je navíc poměrně levné, státu se investice vrátí na DPH. Podle Špicara také nabízí dva multiplikační efekty, a to v oblasti bezpečnosti a především v oblasti ekologie. „Tohle je poměrně unikátní opatření, které by mohlo náš velmi starý vozový park výrazně a velmi rychle omladit,“ upozorňuje Špicar.