Daň z benzinu a nafty se snižovat nebude

Praha - Návrh z dílny opoziční ČSSD, který počítal se snížením spotřební daně u pohonných hmot, neprošel dnešním hlasováním v poslanecké sněmovně. Novela zákona by snížila sazbu daně u benzinu o 2,50 koruny na litr, u nafty o dvě koruny. Snížení mělo být jen dočasné a jako protikrizové opatření mělo platit do konce příštího roku. Opozici chyběly k prosazení novely dva hlasy, přestože ji podpořil poslanec ODS Vlastimil Tlustý. Proti snížení daně však byly dvě exposlankyně zelených Věra Jakubková a Olga Zubová.

S návrhem od počátku ostře nesouhlasil ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), celou sociálnědemokratickou novelu označil za „obludný populismus“. Podle něj by se v žádném případě nejednalo o protikrizové opatření, jak tvrdí ČSSD, a veřejné rozpočty by tímto krokem přišly o 15 až 18 miliard korun. Peníze by pak podle Kalouska chyběly fondu dopravy, který by neměl dost prostředků na dopravní stavby.

Miroslav Kalousek, ministr financí:

„Všechny opravdové prorůstové stimuly v české ekonomice by byly ohroženy tímto obludným populismem, který by nijak nepomohl zaměstnanosti ani růstu. Znamenal by jenom výpadek rozpočtových příjmů.“

„Saháte na D47 a na pražský okruh,“ varoval poslance také ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Jeho úřad ve stanovisku určeném sněmovnímu hospodářskému výboru uvedl, že návrh by připravil fond dopravy až o 2,7 miliardy korun. Fond by musel své výdaje zkrátit o dvě miliardy korun a musel by také omezit některé investiční akce. To by kromě zmíněné dálnice D47 k česko-polským hranicím dopadlo například také na stavbu rychlostní komunikace R52, která má spojit Brno s Vídní.

Urban: Snížení daně by podpořilo poptávku a pomohlo ekonomice

Podle předkladatele návrhu, stínového ministra průmyslu za ČSSD Milana Urbana, návrh protikrizovým opatřením je. Spotřebitelům prý přinese víc peněz, protože ušetří za levnější benzin. To by podle jeho představ mělo podpořit domácí poptávku a oživit ekonomiku. Urban návrh předkládal už loni v červnu, kdy ceny pohonných hmot rostly, a chtěl tak omezit původně tlak na jejich růst. „Když snižujete daně vy, tak to je protikrizové opatření, když snižujeme daně my, tak to protikrizové opatření není,“ bránil vlastní novelu.