Renault přesouvá výrobu ze Slovinska zpět do Francie

Paříž - Renault začal jako první francouzská automobilka s přesunem výroby ze zahraničí zpět do Francie. Společnost dnes oznámila, že přestěhuje část produkce modelu Clio Campus ze Slovinska do francouzského města Flins, kde by tak měly vzniknout čtyři stovky pracovních míst. Automobilka však také zároveň upozornila, že tento krok nepovede k zániku žádných pracovních míst ve slovinské továrně Renaultu, která vyrábí na plný výkon.

Přesun výroby malých Renaultů je zřejmě reakcí na nabídku pomoci krizí stiženému automobilovému průmyslu ze strany francouzské vlády. Ta minulý měsíc nabídla domácím automobilkám Renault a PSA Peugeot Citroën zvýhodněnou půjčku šesti miliard eur, v přepočtu přes 160 miliard korun, rozvrženou do pěti let výměnou za slib, že nezavřou své podniky ve Francii během trvání této půjčky.

Renault počítá s tím, že továrna ve Flins vyrobí po přestěhování části slovinské výroby od června do října zhruba osm tisíc vozů Clio Campus, aby uspokojila dodatečnou poptávku po tomto modelu. Továrna nyní vyrábí především novější model Clio III. Z výrobních linek slovinské továrny sjíždí kromě vozů Clio také automobily Twingo. Přesun části výroby podle mluvčí umožní továrně produkci vozů Twingo zvýšit.

Francouzský protekcionismus a automobilky v ČR

Právě stěhování autoprůmyslu se stalo příčinou nedávné přestřelky mezi Paříží a Prahou, když francouzský prezident Nicolas Sarkozy vyzval domácí automobilky k přesunu výroby z levnějších zemí zpět do Francie. „Když se postaví továrna Renault v Indii, aby se auta značky Renault prodávala Indům, to je ospravedlněné. Ale aby se postavila továrna určitého výrobce, aniž bych citoval jeho jméno, v Česku a aby se prodávala její auta ve Francii, to už je neospravedlněné,“ prohlásil Sarkozy začátkem února. V Česku má společný závod s japonskou Toyotou koncern PSA Peugeot Citroën. Český premiér Mirek Topolánek tyto snahy francouzského prezidenta označil za novodobý protekcionismus.

Francouzský státní tajemník pro průmysl a mluvčí vlády Luc Chatel dnes krok Renaultu přivítal a označil jej za „repatriaci výroby“. Evropská komise však bude po Francii podle svého mluvčího Jonathana Todda požadovat vysvětlení tohoto opatření.

Vydáno pod