Mezi zájemci o ČSA nechybí Air France-KLM ani Aeroflot

Praha - Dnes v pravé poledne vypršela lhůta pro podání nabídek na koupi Českých aerolinií (ČSA). Přestože ministerstvo financí původně spekulovalo až o desítce zájemců, do tendru na získání státního podílu 91,5 procenta se nakonec přihlásili jen čtyři. Dnes přibylo uskupení Air France-KLM, favoritem však i nadále zůstává ruská polostátní společnost Aeroflot. Jeho 100procentní dceřiná firma podala předběžnou nabídku a nyní shání partnera se sídlem v EU, aby mohla koupit celý balík státních akcií. Přihlášky do výběrového řízení už dříve podalo konsorcium firem Unimex Group a Travel Service, stejně jako skupina Odien, která mimo jiné vlastní podíl v Delta Air Lines.

Společnost Air France-KLM dnes vyjádřila zájem, aby jí byl umožněn přístup k podrobnějším informacím v rámci procesu privatizace ČSA, které jsou už nyní blízkým partnerem Air France-KLM v rámci aliance SkyTeam.

Partnerem v téže alianci je také ruský Aeroflot, který se do výběrového řízení rovněž přihlásil. Jelikož však v aerolinkách vlastní nadpoloviční podíl ruský stát, mnozí v nich vidí strategickou hrozbu. „ČSA zůstanou českým národním přepravcem. Pomůžeme jim rozšířit a zlepšit nabídku produktů destinací a posunout společnost dál,“ slibuje generální ředitel Aeroflotu Valerij Okulov.

Aeroflot však podle pravidel tendru nemůže koupit více než 49 procent akcií bez partnera se sídlem v Evropské unii. Jednal například s firmami PPF, Penta a J&T, avšak neúspěšně. „Já si myslím, že je to nejsilnější hráč a jeho potenciální vítězství je asi nejpravděpodobnější,“ tvrdí přesto analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Uzávěrka nabídek do tendru na ČSA byla dnes v poledne. Již v pátek svou nabídku podalo konsorcium firem Unimex Group a Travel Service. Zájem zopakovala i skupina Odien, která mimo jiné vlastní podíl v Delta Air Lines.

Menší zájem, než se čekalo

Zájem o ČSA je výrazně menší, než se původně čekalo. Ještě před měsícem mluvil náměstek ministra financí Ivan Fuksa o tom, že ví minimálně o deseti možných uchazečích. „Samozřejmě, kdyby bylo zájemců více, byli bychom šťastnější, ale nejsme nespokojeni. Myslím, že jsou to čtyři silné skupiny, mezi kterými se může objevit strategický partner pro ČSA,“ řekl k tomu dnes mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Překvapením je především neúčast asijských dopravců, spekulovalo se o korejských a čínských aeroliniích. Menší zájem by přesto neměl mít vliv na konečnou cenu. „Pořád jsou tam ti dva silní (Air France-KLM a Aeroflot) a přece jen ti o sobě moc dobře ví. Vědí, že budou muset přebít jeden druhého,“ míní analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. ČSA by se tak podle něj mohly prodat až za čtyři a půl miliardy korun.

Právě cena má být rozhodujícím kritériem pro výběr ve druhém kole soutěže. Přihláška do první etapy, kterou museli podat zájemci do dneška, nenese žádné závazky, pouze umožní společnostem realizovat hloubkovou kontrolu ve firmě. Ministerstvo financí proto do června neočekává žádné závazné nabídky.

Oficiální uchazeči o koupi ČSA

Aeroflot
- Sovětské civilní letectvo bylo založeno 9. února 1923, dnes na tento den připadá Den Aeroflotu
- Tržby v roce 2007 činily 3,807 miliardy USD (74,7 miliardy Kč), čistý zisk 313,4 milionu USD (6,15 miliardy Kč)
- Provozuje 93 letadel a létá na 95 destinací v 49 zemích světa
- Vlastník: ruská státní agentura Rosimuščestvo (51,17 procenta)
- Kontroluje více než 45 procent ruského trhu pravidelné mezinárodní dopravy a asi 17 procent vnitrostátní

Air France-KLM
Air France-KLM vznikla v roce 2004 spojením francouzského leteckého přepravce Air France (založen v roce 1933) s nizozemským konkurentem KLM (založen v roce 1919)
- Je největším leteckým přepravcem v Evropě a třetím největším na světě z pohledu počtu přepravených cestujících
- Tržby v roce 2007/2008 činily 24,1 miliardy eur (645,9 miliardy Kč), čistý zisk 748 milionů eur (20 miliard Kč)
- Provozuje 607 letadel a létá do 258 destinací
- Většinu akcií drží jednotliví akcionáři, asi 16 procent je v držení Francie
- V lednu schválila správní rada obnovované italské letecké společnosti Alitalia prodej 25 procent firemních akcií do rukou Air France-KLM.

Odien Group
- Vznikla v roce 2001 jako nástupce konsorcia investičních bank Latona a Lazard, které spolu s Komerční bankou radily státu, jak zabránit krachu největších českých firem a hledaly pro ně kvalitní vlastníky.
- V regionu střední a východní Evropy se zaměřuje na investice do podniků, které patří k největším ve svém oboru
- Od roku 2007 je majitelem cestovní kanceláře Čedok, za 98 procent akcií Čedoku zaplatila 80 milionů dolarů. V Turecku Odien investuje především do médií. Společnosti majetkově propojené se skupinou Odien mají investice i v některých leteckých společnostech, jako například v Delta Air Lines či Northwest Airlines. Zakladatelem a řídícím partnerem je Američan Michael Saran.

Konsorcium Unimex Group a Travel Service
Travel Service se sídlem v Praze vznikla v roce 1997, od roku 2004 provozuje i Smart Wings.
- Její tržby v roce 2007 činily 5,8 miliardy korun, čistý zisk 155,6 milionu korun.
- Provozuje 16 letadel, létá do 230 destinací
- Vlastník: islandská společnost Icelandair Group (66 procent), dále Roman Vik a skupina Unimex Group, kterou vlastní Jiří Šimáně s Jaromírem Šmejkalem
Unimex Group se sídlem v Praze vznikla v roce 1991
- Její zisk v roce 2006 před zdaněním činil 950 milionů korun a tržby 18,1 miliardy korun, v roce 2007 zisk překročil miliardu korun
- Podílí se na projektech průmyslového a hotelového developmentu, cestovního ruchu a obchodu značkovým zbožím.
- Ovládá provozovatele hobbymarketů OBI Global Stores nebo Travel Free, která provozuje síť prodejen na hraničních přechodech
- Šedesát procent akcií vlastní Jan Šimáně, zbytek drží Jaroslav Šmejkal.