ÚS: Stavba ranveje na Ruzyni není ve veřejném zájmu

Brno - Stavba nové ranveje na letišti v Praze-Ruzyni bude složitější. Ústavní soud (ÚS) totiž zrušil zákon, jež udělal z budování nové vzletové a přistávací dráhy veřejný zájem. Jednoúčelový zákon měl stavbu urychlit, podle skupiny 17 senátorů však byl protiústavní. Zrušení zákona vstoupí v platnost dnem vyhlášení ve sbírce zákonů. Poté se na projekt začnou vztahovat stejná pravidla jako na jakoukoliv jinou stavbu.

Ustanovení zákona jsou podle soudu z několika důvodů protiústavní a neslučitelná s principem právního státu. Veřejný zájem by neměli určovat zákonodárci prostřednictvím zvláštních norem. Pokud je v tomto případě veřejným zájmem urychlení stavby, tak tento argument by mohl platit ve vztahu k mnoha jiným stavbám, argumentuje soud.

„Znamená to, že stavba musí projít standardním povolovacím procesem, v němž nebudou pošlapávána práva vlastníků a v němž bude zohledněna ochrana přírody,“ řekl právní zástupce skupiny senátorů Luděk Šikola. Stejného názoru je i starosta městské části Praha-Suchdol Petr Hejl, který proti výstavbě nové dráhy dlouhodobě bojuje. „Určitě je to dobře,“ komentoval rozhodnutí soudu.

Letiště: Zákon nemá na přípravy vliv

Podle mluvčí letiště Evy Krejčí nemá zákon, o kterém Ústavní soud rozhodoval, na pokračování přípravy paralelní dráhy vliv. Zákon umožňoval vyvlastnění potřebných pozemků a byl koncipován v době, kdy je letiště nemělo. Vedení společnosti se však už podařilo s vlastníky klíčových pozemků dohodnout.

Letiště…

…novou vzletovou a přistávací dráhu potřebuje kvůli narůstajícímu
objemu přepravy a možnosti dalšího rozvoje. Ústavní soud už ve středu vynesl jiné rozhodnutí, které může projekt ranveje ovlivnit. Nejvyššímu správnímu soudu nařídil, aby věcně projednal námitky proti změně pražského územního plánu, která stavbu dráhy umožňuje. Předtím se správní soud odmítl problematikou zabývat.

„V přípravě paralelní dráhy, která je jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb, pokračujeme s tím, že předpokládáme uvedení do provozu v roce 2014, kdy již kapacita dráhového systému bude zcela naplněna a letecký provoz v České republice by začal stagnovat,“ dodala Krejčí.

Pro rozvoj letiště je přitom podle analytiků nová dráha potřebná. „Nyní je letiště na osmdesáti procentech své kapacity, ve špičce se blíží ke stovce, takže nová dráha je opravdu třeba. Za hodinu na ruzyňském letišti může vzlétnout nebo přistát 44 letadel. Nová ranvej by jeho kapacitu zvýšila na 72 letadel v hodině,“ popsal výhody analytik Jan Procházka.

Praha chystá změnu územního plánu

Hlavní město Praha rozhodnutí soudu okomentuje, až vyjádření obdrží. Městské zastupitelstvo dnes rozhodlo, že rychleji projedná změnu územního plánu, která se nové letové dráhy týká.

Účelem zákona z roku 2005 bylo uspíšit a usnadnit budování dráhy. Norma kvůli ranveji a souvisejícím stavbám zkrátila lhůty ve správních řízeních na polovinu, upravila správní řád a stavební zákon a usnadnila vyvlastňování. Skupině 17 senátorů vadí například to, že zákon slouží jedinému účelu. Je prý v rozporu s principem dělby moci a zasahuje do práva na soudní ochranu.