Letečtí mechanici ČSA odmítli snížení platů

Praha - Valná hromada Odborové organizace leteckých mechaniků (OOLM) ČSA již podruhé zamítla návrh vedení firmy na dobrovolné snížení platů na úroveň loňského roku. Riskuje tak, že pět procent z jejich řad bude propuštěno, což je druhá předložená alternativa managementu aerolinií. Mechanici se tak nepřipojili ke svým kolegům technikům a inženýrům, kteří pomohou vedení v boji s krizí snížením svých mezd na loňskou úroveň.

„I s vědomím možného propouštění bylo na základě hlasování rozhodnuto o zamítnutí návrhu vedení společnosti,“ uvedl odborový předák OOLM Novák. Podle něj nebyli zaměstnanci ze strany vedení ujištěni o tom, že budou takto uvolněné finanční prostředky dostačující a propouštění se vyhnou.

Předák části odborů dále uvedl, že mechanici nejsou profesně schopni přímo ovlivnit obsazenost letů, potažmo hospodářské výsledky ČSA. Myslí si proto, že pomyslný míč je na straně viníků současné situace, mezi které podle nich patří nejen ekonomická krize. O úsporách v jiných oblastech jsou odboráři ochotni jednat.

Petr Novák, předseda Odborové organizace leteckých mechaniků:

„Naším prvořadým úkolem je udržovat flotilu ČSA v letuschopném a bezpečném stavu, a tudíž jsme přesvědčeni, že i případné propouštění provozních zaměstnanců technického úseku je v konečném důsledku pro firmu kontraproduktivní a mohlo by vést i k ohrožení bezpečnosti leteckého provozu.“

Ve firmě platí tříletá kolektivní smlouva, která zaručuje každoroční růst mezd o procentní bod nad inflaci. Podle managementu to ale v době prohlubujícího se útlumu v letectví příliš zatěžuje náklady společnosti. Podle dřívějšího vyjádření tiskové mluvčí ČSA Daniely Hupákové je jedinou alternativou omezení personálních nákladů místo preferovaného snížení mezd a ztenčení stavu zaměstnanců.

Na navrhované snížení platů o pět procent naopak kývla odborová organizace leteckých techniků a inženýrů. Vlivné odbory pilotů se zatím nevyjádřily.