Šrotovné si razí cestu do USA

Washington - Šrotovné, evropský vynález, který má přimět spotřebitele, aby i v době krize kupovali nová auta, zamířil ze starého kontinentu do Spojených států. Návrh, který počítá s tím, že by stát lidem vyplatil prémii za to, že zlikvidují staré auto a pořídí si nové, už leží v Kongresu. A co víc, údajně se těší i podpoře prezidenta Baracka Obamy. Prodejci a výrobci automobilů si od nového zákona slibují oživení amerického trhu s automobily, který již několik měsíců v řadě padá dvouciferným tempem.

Ve hře jsou dvě varianty, jak by mělo šrotovné ve Spojených státech vypadat. První počítá s podporou až 4 500 dolarů v případě, že spotřebitel zlikviduje auto se spotřebou přesahující 13,5 litru a koupí si nové, které ovšem nesmí stát víc než 45 tisíc dolarů.

Druhá varianta počítá ještě s větší dotací. Vyšplhat by se měla až na pět tisíc dolarů. Podmínky pro její získání by ale byly přísnější. Nové auto, které si příjemce šrotovného pořídí, by nesmělo stát více než 35 tisíc dolarů, a navíc by se muselo jednat o vůz vyrobený přímo v USA. Spojené státy se tak chtějí vyvarovat tomu, co se stalo například v Německu, kde zavedení šrotovného dramaticky zvedlo prodeje české mladoboleslavské Škodovky.

Zvýhodnění jen amerických aut by ale podle odborníků nebylo zcela férové. „My jsme teď zažili summit G20, kde byl zdůrazňován boj proti protekcionismu. Pokud by Amerika zavedla šrotovné a podmínila to tím, že se budou kupovat jen auta vyrobená v Americe, pak si myslím, že to je přesně rána do zad tomuto opatření,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Šrotovné je drahá věc, Německo i Slovensko muselo přidávat

Z evropské zkušenosti je zřejmé, že šrotovné není zrovna levný způsob, jak podpořit skomírající hospodářství. Slovensko na ně vyčlenilo 33,2 milionu eur (zhruba 900 milionů korun) a brzy muselo přidávat. Tuto částku totiž zájemci o nová auta rozebrali během pouhých tří týdnů. Slovensko se tedy rozhodlo do pomyslné kasy šrotovného přisypat dalších 22,1 milionu eur, avšak dotace pro jistotu snížilo - z 1 500 eur na 1 000.

I v Německu začaly finance vyčleněné na „likvidační“ prémii rychle docházet. Z 1,5 miliardy eur již Němci vyčerpali více než polovinu. A i tady se jedná o navýšení balíku určeného na šrotovné. Proč taky ne? Šrotovné zvedlo podle statistik v březnu prodej nových vozů v zemi o 40 procent.

Ohlasy nejsou jen pozitivní

Názory na šrotovací prémii se ale různí. Někteří odborníci jsou k ní velmi skeptičtí a tvrdí, že její přínos je v podstatě nulový. „Jsem přesvědčen o tom, že nové auto si člověk nekoupí pro šrotovné, ale jen tehdy, když bude mít důvěru v ekonomiku. Šrotovné není pomoc ekonomice, je to podle mě nesmysl,“ zdůraznil Michl.