Prodej osobních aut klesl do března o šest procent

Praha - Automobilový trh v Česku i v prvním čtvrtletí letošního roku klesal. V období od začátku ledna do konce března si Češi koupili o 5,9 procenta méně nových osobních aut, dohromady 31 075. Nejhorší výsledek zaznamenali prodejci hned v prvním měsíci roku, kdy se prodejní čísla propadla o 12 procent. Naopak v březnu se začalo na trhu projevovat mírné oživení, meziročně vzrostl odbyt o procento. Vyplývá to z čerstvých údajů Svazu dovozců automobilů.

Podle ředitele svazu dovozců Pavla Tunkla stojí za poklesem prodejů především nižší poptávka firemních zákazníků, kteří čekali na možnost odpočtu DPH u osobních aut. Ta je účinná od 1. dubna. Firmy se na nákupech osobních aut podílely 28 procenty, v březnu pak jen zhruba pětinou. V loňském prvním čtvrtletí to přitom bylo 42 procent.

Pozici jedničky na českém trhu si s 8512 prodanými vozy v prvním čtvrtletí suverénně držela tuzemská Škoda Auto, následovaná fordem s odbytem 2953 aut a Renaultem, který prodal 2093 nových vozů. Škoda vede i mezi lehkými užitkovými vozy s 2043 prodanými auty. Druhý skončil Volkswagen s prodejem 1294 vozů a třetí Ford s 796 auty.

Prodej „náklaďáků“ spadl skoro na polovinu

Právě v segmentu lehkých užitkových aut se přitom dotkla krize o poznání citelněji. Prodejní čísla se zde v prvním kvartále propadla o dvě pětiny, na celkových 9209 aut. Ještě hůř na tom byly výrobci nákladních vozů, jejichž prodej klesl dokonce o 47,5 procenta.

Výsledky českého trhu s novými automobily jsou ve srovnání s většinou zemí na západ od našich hranic stále poměrně příznivé. Ve Velké Británii se podle čerstvé statistiky trh jen v březnu propadl o 30,5 procenta. S čtyřicetiprocentním poklesem se potýkají ve Španělsku. Naopak v Německu se během března prodej nových automobilů zvýšil meziročně o 40 procent. Příčinou bylo zřejmě zavedení šrotovného.