Automobilky volají po obnově evropského vozového parku

Brusel - Asociace evropského automobilového průmyslu ACEA vyzývá všechny státy EU, aby přistoupily k programům na obnovu svých vozových parků. Zatím k takovým plánům obsahujícím různé pobídky či takzvané šrotovné přistoupilo 11 z 27 států. Evropský automobilový průmysl je v krizi, což dokumentuje počet nových registrací, který v únoru klesl o 18,3 procenta, u užitkových vozů dokonce o 38,7 procenta.

Po spuštění programu na obnovu automobilové „flotily“ v Německu v únoru zaznamenali 30procentní nárůst registrací nových vozů a objednávky narostly o víc než 70 procent, uvedla ACEA. Výsledkem by mohlo být, že celkové prodeje dosáhnou letos 3,1 milionu vozů namísto dříve očekávaných 2,8 milionu. Ve Francii zase přibližně pětina aut prodaných v lednu nahradila staré vozy, na které se vztahovalo šrotovné.

O zavedení šrotovného v Česku usiluje největší opoziční strana ČSSD, vláda ho ale do svého souboru protikrizových opatření nezahrnula. V rámci protikrizových návrhů ČSSD zatím Poslanecká sněmovna v prvním čtení schválila šrotovné 25 tisíc korun na koupi nového auta za vyřazení vozu staršího deseti let.

Stínový ministr průmyslu Milan Urban také uvedl, že ČSSD plánuje navrhnout prémii až 2000 eur (asi 53 tisíc Kč). Kritici ale namítají, že jde o populistický, nesystémový a diskriminační krok protěžující jen některé občany. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) šrotovné vnímá jako trest pro ty, kteří už dnes jezdí úsporným a bezpečným novým vozem.

Lobbistické sdružení ACEA reprezentuje 15 významných evropských automobilek, mimo jiné i Fiat, PSA Peugeot Citroën, Volvo či Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto. Evropský automobilový průmysl je největší na světě. Vyrábí ročně přes 18 milionů aut, ale podle některých údajů jich prodává za rok jen 12 milionů. Odvětví zaměstnává přímo miliony lidí, přičemž další miliony působí v dodavatelských firmách.