Dárky zdarma se mohou prodražit

Praha - Podle Sdružení obrany spotřebitele se v Česku množí případy, kdy obchodník nabízí zákazníkům dárek či zboží zdarma, ve skutečnosti ale takový nákup vyjde kupujícího dráž. Zaplatí totiž i tyty bonusy. Sdružení proto spotřebitelům doporučuje, aby si podobné nabídky důkladně prostudovali a spočítali si, zda jsou pro ně skutečně výhodné.

Nejčastěji se tento způsob klamání spotřebitele objevuje u potravin. „Prodejce počítá s tím, že v případě, kdy zboží bude zabaleno ve větším balení, na které se napíše 3+1 zdarma, tak spotřebitel již nebude počítat, kolik stojí jeden kus. Stává se, že cena je po rozpočítání na kusy stejná, či dokonce vyšší, než kdyby si spotřebitel zboží koupil v danou chvíli na prodejně jednotlivě,“ vysvětlil mluvčí sdružení Jan Mišurec.

Další hojně používaný způsob, jak spotřebitele zmást, spočívá v tom, že obchodník nabídne spotřebiteli dárek k zakoupenému zboží zdarma, konečná cena při využití této nabídky je ale vyšší než u zboží bez dárku. „Prodávající nemůže označovat zboží slovem zdarma, gratis či slovem podobného významu v případě, kdy spotřebitel pro získání tohoto výrobku musí vynaložit jakékoli další náklady. Pokud by k tomu došlo, jednalo by se o porušení zákona o ochraně spotřebitele,“ upozornil Mišurec.

Praktiky, na které Sdružení obrany spotřebitele upozorňuje, jsou běžné nejen v kamenných obchodech, setkat se s nimi kupující mohou také na internetu.