Automobilky upírají zrak na Čínu

Peking - Čína zřejmě potvrdí pozici světové jedničky v prodejích aut. Narozdíl od zbytku světa prodeje na tamním trhu utěšeně rostou. Jen za březen se tam prodalo přes milion vozů. To je meziročně o pět procent víc. Za celý rok by se pak v Číně mělo prodat přes deset milionů nových aut. Vydělat na tom chtějí americký General Motors i japonská Honda. Oba shodně počítají s tím, že prodeje na tamním trhu stoupnou až o deset procent.

„Vyhlídky na letošní rok jsou vcelku příznivé, s ohledem na vývoj hospodářství samozřejmě. V Číně odhadujeme růst na pět až deset procent. Alespoň začátek roku tomu nasvědčoval,“ pochvaluje si šéf čínské divize General Motors Kevin Wale. Právě GM se přitom stal symbolem úpadku amerického automobilového průmyslu a v současnost bilancuje na hranici bankrotu. Na čínském trhu proto hledá spásu.

Expandovat v Číně se ale chystají také automobilky z Asie. Japonská Honda počítá s tím, že v Číně prodá přes půl milionů aut. Celosvětová poptávka po automobilech je sice kvůli hospodářskému ochlazení pod tlakem. V největším asijské zemi ale naopak roste.

Čína jako ideální místo pro prezentaci

V neposlední řadě sázejí na Čínu i evropské značky. Německá automobilka Porsche se dokonce odhodlala k odvážnému kroku - svůj dlouho očekávaný čtyřdveřový model Panamera světu představila právě v Číně. „Chceme tím dokázat, jak důležitý je pro nás čínský trh. Je to poprvé, kdy představíme nový model série mimo Evropu i mimo Ameriku. Vysíláme tak signál do Asie, že jim věříme,“ říká k tomu marketingový ředitel Porsche Klaus Berning.

Šance na dobré zisky hledá na stejném místě i německá automobilka BMW a její čínský partner Brillinace Auto. V Číně plánují postavit už druhou továrnu a zvýšit tak výrobu až na 80 tisíc aut ročně. Teď jich z místních linek sjede přibližně 30 tisíc ročně.