Škodovkou otřásá spor o časová konta

Mladá Boleslav - Odborářům z mladoboleslavské Škody Auto se nelíbí plán managementu největší automobilky v Česku, který počítá se zavedením tzv. časových kont. Ta představují systém, v rámci kterého se mohou zaměstnavatel a zaměstnanec dohodnout na pružném rozložení pracovní doby. Odboráři ale tvrdí, že toto schéma je pro zaměstnance nevýhodné. Vedení firmy pochopitelně nesouhlasí. Argumentuje tím, že se časová konta velmi osvědčila například v Německu a těší se tam velké oblibě.

Škodovce nyní díky šrotovnému přibývá zakázek, a uvažuje se proto i o znovuzavedení sobotních přesčasů. Koncem roku by se ale mohla situace znovu obrátit a hrozí, že zaměstnanci budou muset opět zůstat doma, jako k tomu již letos došlo v lednu a únoru. A právě proto firma uvažuje o zavedení časových kont. V podstatě by šlo o to, že co by si zaměstnanci napracovali nyní, by se ve mzdách promítlo až v době, kdy zase nebude práce.

Zaměstnanci v režimu časového konta by tak brali v případě omezení výroby 80 procent mzdy po dobu až 52 týdnů, zatímco při poslední zkrácení pracovního týdne zůstali doma jen se 75 procenty běžného platu.

Odbory požadují vyšší mzdu a prémii

A právě s výší mzdy mají odboráři největší problém. „Pokud by se nedohodlo víc, tak by pro zaměstnance nastal problém a zejména v době nemoci to vůbec není vyřešené. V době nemoci jim není nic propláceno,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Odboráři chtějí, aby v případě, že se znovu zavedou sobotní přesčasy, vyplácela Škodovka zaměstnancům kromě běžné mzdy a příplatku navíc ještě prémii 400 korun za každou směnu.

Zaměstnanci časová konta nechtějí, protože je neznají

Vedení mladoboleslavské automobilky na požadavky odborů přistoupit nechce a systém časových kont brání. Bez problémů prý funguje ve většině evropských továren matky Škody Auto - koncernu Volkswagen.

Škodovce dal za pravdu i předseda Mezinárodní obchodní komory v ČR Jaromír Drábek. „Podle mého názoru je to spíš proto, že tento způsob nakládání s pracovní dobou ještě není příliš obvyklý a zažitý,“ míní.

Odboráři ale zůstávají nekompromisní. Varují, že pokud bude vedení automobilky i přes nesouhlas zaměstnanců časová konta prosazovat, nebudou váhat pozastavit výrobu.