České dráhy dostaly rekordní pokutu 254 milionů

Praha - Rekordní pokutu ve výši 254 milionů korun vyměřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Českým drahám za to, že údajně zneužívaly své dominantní postavení na trhu v nákladní dopravě. Potvrdil to dnes mluvčí ČD Ondřej Kubala. Dráhy s výrokem úřadu nesouhlasí a chtějí podat žalobu k soudu. Pokud neuspějí, budou muset ÚOHS zaplatit jednu z nejvyšších sankcí v jeho historii.

Za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě potrestal antimonopolní úřad České dráhy poprvé už loni v červnu. Tehdy jim vyměřil pokutu ve výši 270 milionů korun. Státní podnik se tehdy proti verdiktu odvolal a ÚOHS nyní trest zmírnil o 16 milionů.

„Došlo ke zkrácení doby protisoutěžního jednání, a to se odrazilo právě ve snížení pokuty na tu výslednou výši 254 milionů korun,“ vysvětlil České televizi první místopředseda antimonopolního úřadu Robert Neruda. I přes snížení ale zůstává pokuta nejvyšší, jakou kdy České dráhy platily.

TK Českých drah (zdroj: ČT24)

Podle ÚOHS České dráhy zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. To prý omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah:

„My samozřejmě ani s touto pokutou nesouhlasíme, podle nás to rozhodnutí antimonopolního úřadu není správné a vykazuje závažné nedostatky,“ prohlásil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Státní podnik bude podle něj nyní žádat o odložení splatnosti mnohamilionové sankce a v zákonné lhůtě podá žalobu ke Krajskému soudu v Brně, ve které se budeme domáhat zrušení rozhodnutí antimonopolního úřadu.

Státní firma zaplatí státu

Pokuta Českým drahám je poměrně ojedinělá. Dráhy, jakožto státní podnik, totiž budou muset sankci zaplatit státnímu úřadu. Firma už avizovala, že bude žádat o odložení splatnosti a v zákonné lhůtě podá správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně, kterou se bude domáhat zrušení rozhodnutí. ČD přitom argumentují tím, že v nákladní dopravě nemají dominantní postavení. Úřad podle nich nevzal v úvahu například konkurenci silničních dopravců, kteří na trhu nákladní dopravy drží 75 procent.

Žaluda navíc podle svých slov nechápe, proč by měla pokutu platit ztrátová mateřská společnost ČD, a. s., která provozuje osobní dopravu. „Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila,“ uvedl Žaluda.

Pokuta by měla zhoubný vliv na hospodaření drah

Pokud budou muset České dráhy pokutu skutečně zaplatit, bude to mít podle Žaludy zásadní dopad do jejich hospodaření. Jen v osobní dopravě České dráhy loni prodělaly zhruba čtyři miliardy a sankce by ztrátu ještě navýšila. Za státní podnik se postavilo i ministerstvo dopravy, které podle mluvčího Martina Kupky „podporuje všechny kroky ke zrušení pokuty“.

Co se Českým drahám na pokutě nelíbí?

  • Chybné vymezení relevantního trhu, tj. nelze posuzovat pouze železniční nákladní dopravu, ale celé odvětví včetně silniční nákladní dopravy
  • ČD jsou kritizovány za to, že úspěšně bojují s konkurencí
  • Už byla přijata opatření na straně ČD Cargo, která vycházela ÚOHS vstříc
  • Pokutu by měl platit provozovatel nákladní železniční dopravy ČD Cargo, nikoliv ČD provozující osobní dopravu
POUZE DO RÁMEČKU
Zdroj: ČT24