Na dálnicích se bude šetřit, budou strmější a klikatější

Praha - K ideálnímu stavu chybí podle nového ministra dopravy Gustáva Slamečky Státnímu fondu dopravní infrastruktury 15 až 20 miliard korun. Situace se prý nezlepší ani v budoucnu. Díry letošního rozpočtu má pomoci zalepit půjčka od Evropské investiční banky ve výši 8,4 miliardy korun. Jak píše dnešní Mladá fronta Dnes, na nových komunikacích se začne šetřit. Nové silnice tak nebudou stavěny takzvaně na krásu, ale řidiči si užijí prudších stoupání i ostřejších zatáček.

Prudší stoupání místo drahého mostu či ostřejší začátky, právě tak mají vypadat nové české silnice. Úsporné plány mohou přitom narazit na požadavek bezpečnosti. Především nákladním automobilům může klesání činit potíže s brzděním. Další možností úspor vidí nastupující ministr dopravy v dálničních sjezdech. Podle něj by tak mohlo být méně mimoúrovňových křižovatek.

„Je potřeba jasně rozhodnout, jakým způsobem bude navyšován rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, tady ministr musí zvolit kombinaci, tzn. půjčka od EIB, dále je to otázka státního rozpočtu do SFDI, tam je potřeba říct, že je to necelých 40 mld., což je strašně málo,“ předvídá ministru dopravy těžké rozmýšlení jeho stínový kolega a brněnský primátor Roman Onderka z ČSSD.

Dálnice na Ostravu a pražský okruh se bát nemusí

Rozestavěných dálnic by se chystaná opatření dotknout neměla. Ohroženy tak podle všeho nejsou ani dvě nejdůležitější spojnice, které jsou nyní ve výstavbě. Dálnice na Ostravu, která se rozšíří o další dva úseky na konci letošního roku, a jižní část pražského okruhu.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík:

„Myslím, že je na čase, aby některé trasy kopírovaly terén více než dosud.“


Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) prozkoumá kvůli uvažovaným úpravám technické normy. Šéf ŘSD potvrdil, že zakládá technickou radu složenou z nezávislých odborníků. Ta bude mít za úkol přehodnotit třeba maximální sklony dálnic či poloměry zatáček. Není však jisté, zda chystané změny norem vůbec projdou. Podle Brunclíka se na ně názory různí, podle mnohých by se však mohly ukázat jako užitečné.

Dálnice se čím dál tím více prodražují

Výdaje na výstavbu dálnic poslední roky rapidně rostou. Jen mezi lety 2002 a 2006 se cena za kilometr zdvojnásobila. ŘSD proto zavedlo cenové tabulky na stavbu dálnic, které mají ukázat, kolik kilometr dálnice vlastně stojí. Vysoké ceny způsobuje také účelové spojování firem při výběrových řízeních do konsorcií. Kvůli nižší konkurenci je pak cena větší než obvykle. 

Dopravní expert Petr Moos pro Českou televizi:

„Je třeba uvést do života normativy dopravních staveb tak, aby výstavba silnic a železničních koridorů pokračovala efektivně, aby ceny byly v přijatelných relacích.“


Nové dálnice prodražují také jejich na efekt tvořené projekty. Podle exministra dopravy Petra Bendla dokonce některé stavby vznikají s vidinou získání titulu Stavba roku. A podle některých projektantů právě most na dálnici D47, který prestižní ocenění získal, či mosty na pražském okruhu právě do šuplíku efektních projektů spadají.

Po třech letech stavby byl otevřen nový úsek dálnice D1 resp. D47
Zdroj: ČT24