Chystá se dohoda mezi Merem a Transněftí. Má zabránit výpadkům ropy

Praha - Státní ropná firma Mero podepíše s ruskou firmou Transněfť dohodu, která by měla zamezit dalším výpadkům dodávek ropy do Česka. Neměly by se tak již opakovat problémy z loňského července, kdy zřejmě kvůli sporům obchodníků ustaly dodávky této strategické suroviny do Česka z Ruska. Tuzemské rafinerie a Mero pak narychlo sháněly ropu přes západní Evropu. Informoval o tom deník Mladá fronta Dnes.

Podle memoranda, které se obě firmy chystají podepsat, by napříště Transněfť měla dopředu hlásit všechny mimořádné situace ohledně dodávek ropy do České republiky. Česká strana by se pak na ně mohla připravit a zajistit si dodávky z ropovodu IKL vedoucího z Německa, který navazuje na transalpinský systém TAL. „Memorandum bychom měli se společností Transněfť podepsat v průběhu června,“ řekl generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček.

Memorandum chystá koordinaci mezi společnostmi 

Podle memoranda, které se obě firmy chystají podepsat, by napříště Transněfť měla dopředu hlásit všechny mimořádné situace ohledně dodávek ropy do České republiky. Česká strana by se pak na ně mohla připravit a zajistit si dodávky z ropovodu IKL vedoucího z Německa, který navazuje na transalpinský systém TAL. „Memorandum bychom měli se společností Transněfť podepsat v průběhu června,“ řekl generální ředitel Mera Jaroslav Pantůček.

Memorandum rozhodne i o budoucnosti ropovodu Družba, jehož prostřednictvím proudí do Česka 80 procent roční spotřeby ropy. Mero by chtělo prosadit rovněž závazek, že obě společnosti budou koordinovat své strategické projekty, tedy i rozhodování o Družbě. Rusko totiž podle některých zdrojů část ropovodu na svém území neopravuje. „Chceme tedy včas vědět, zda ropa do budoucna Družbou půjde. Pokud by se Rusko rozhodlo Družbu již nevyužívat, přesměrujeme naše investice do zvýšení kapacity ropovodu TAL,“ řekl Pantůček.

Zadní vrátka Mera? Ropovod TAL

Podle Pantůčka si Mero také nechá vypracovat studii, kolik by stálo navýšení kapacity ropovodu TAL a jaké jsou pro to technické možnosti. TAL a IKL by pak v budoucnu mohly Družbu nahradit. „V žádném případě Družbu nepohřbíváme, ale chceme vědět, jak máme investovat,“ uvedl Pantůček.

Společnost Mero se v transalpinském systému snažila získat i majetkový podíl, ale to se jí zatím nepodařilo. Ropovod proto využívá jen na základě smlouvy o přepravě. Ropovod TAL vlastní osm ropných společností, mezi ty největší patří například firmy Shell, OMV, ExxonMobil nebo italský Eni.

Vydáno pod