Šéf Fiatu Sergio Marchionne zachraňuje automobilky

Praha - Sergio Marchionne - jméno, které kromě Italů téměř nikdo nezná. Přitom právě tento muž stojí za obrovským úspěchem automobilky Fiat. Do firmy nastoupil v roce 2004 a už během prvního roku přivedl Fiat k zisku. To ale Marchionnemu nestačilo. Nyní kupuje americký Chrysler a také si brousí zuby na Opel, evropskou část americké automobilky General Motors. S General Motors přitom Fiat jednal již dříve, ale to byl v pozici opačné.

Americká automobilka chtěla totiž před několika lety převzít krachující Fiat. K tomu ale nedošlo. General Motors nakonec Fiat odmítl, za což musel Marchionnemu zaplatit dvě miliardy dolarů jako odstupné od smlouvy. „Marchionne perfektně znal mentalitu severoamerických manažerů a nakonec z nich ty 2 miliardy dostal,“ vysvětlil novinář listu Ekonom Miroslav Prchal.

Peníze od Američanů Marchionne použil na vývoj nových aut, které dnes firmu táhnou dopředu. Příkladem je nová „pětistovka“. „Fiat dokázal, že umí vyrábět úsporné vozy, které znamenají budoucnost automobilového průmyslu,“ pochválil výrobce americký prezident Barack Obama. Nadšení Američanů však nesdílí Němci.

Němci mají z Marchionneho strach

Ti se prodeje Opelu bojí. Zaměstnanci automobilky Opel nechtějí o převzetí firmy italským Fiatem ani slyšet. Obávají se možného propouštění. „Obě firmy jsou přímými konkurenty. Můžou si málo dát, ale hodně vzít,“ varoval Armin Schild z německé odborové organizace. „Opel má být jako značka zachována, sídlo zůstane v Německu. Ani nejdůležitější závody by se neměly zavírat,“ uklidňoval německý ministr hospodářství Karl-Theodor Zu Guttenberg.

Sergio Marchionne:

„Spojení Fiatu a Opelu má jen výhody. Nic lepšího Opel nezíská.“

Podle Marchionneho, nenápadného šéfa největší evropské automobilky, přežije do budoucna maximálně 6 firem. Ty by měly vyrábět nejméně 5 milionů aut ročně. To však samotný Fiat ani Opel nedokáže splnit. „Spojení má jen výhody. Branže potřebuje přesně to, co teď děláme. Nic lepšího Opel nezíská,“ řekl předseda představenstva firmy Fiat Sergio Marchionne. Pokud se spojení společností nakonec podaří, vytvoří Ital ve vytahaných džínech a cigaretou v koutku úst světovou dvojku v oboru.

  • Fiat 500 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/869/86847.jpg
  • Sergio Marchionne autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/869/86853.jpg
Vydáno pod