Nejvíce peněz Češi loni utratili v hypermarketech

Praha - Češi v loňském roce utratili nejvíce peněz v hypermarketech, v jejichž pokladnách skončilo bezmála 119 miliard korun. S tržbami 53 miliard korun patří druhé místo supermarketům a třetí byly diskontní prodejny, jejichž tržby činily 46 miliard korun. Výsledky vyplývají z průzkumu společnosti Nielsen. Loni podle dat nejrychleji vzrostly tržby supermarketům, a to o osm procent. Supermarkety vykázaly nejvyšší přírůstek tržeb přesto, že jejich počet se v loňském roce snížil o 1,1 procenta na 689.

V roce 2008 utržily hypermarkety o 6,6 procenta více než v roce 2007. Na konci loňského roku v Česku fungovalo 249 hypermarketů a jejich počet byl meziročně o 6,4 procenta vyšší. Tržby diskontních prodejen loni meziročně stouply o tři procenta, přičemž jejich počet se zvýšil o 3,6 procenta na 551. K nárůstu tržeb největších obchodníků ovšem rovněž pomohl také cenový nárůst způsobený inflací. „Rozhodně tady není nějaký zásadní nárůst objemu nakupovaných potravin,“ uvedl v České televizi analytik společnosti Incoma Research Zdeněk Skála.
 


Nejvíce peněz na jeden nákup si také připisují hypermarkety
 

Nejvyšší částku za jeden nákup loni utráceli zákazníci hypermarketů, ve kterých průměrná velikost nákupního koše činila 362 korun a meziročně vzrostla o 1,8 procenta. V diskontech se loni hodnota průměrného nákupu zvýšila o 3,2 procenta na 195 korun a v supermarketech o 5,9 procenta na 152 korun.

Lidé loni nejčastěji navštěvovali supermarkety, do kterých měsíčně zavítali v průměru zhruba osmkrát. Do hypermarketů přišli pětkrát a diskontní prodejny navštívili čtyřikrát měsíčně. Potvrzují se tak tvrzení ekonomů, že Češi zatím na krizi moc nereagují a právě jejich neklesající útraty dopad světové recese na Česko zmírňují.

Zdeněk Skála v České televizi:

„Krize dorazila do většiny hlav až na konci roku 2008, do peněženek naštěstí nedorazila v takové míře, jak se někteří obávali.“


Nejvyšší počet prodejen měl loni Albert

Na konci loňského roku, konkrétně v prosinci, disponoval nejvyšším počtem prodejen na tuzemském trhu řetězec Albert, který měl 243 supermarketů. „Určitě plánujeme dále rozšiřovat síť našich prodejen,“ dodal České televizi mluvčí společnosti Ahold CR, pod kterou Albert patří, Libor Kytýr. Podobné plány jako Albert mají i konkurenti. Diskontní řetězec Penny Market chce v tuzemsku do pěti let otevřít až 100 nových prodejen. A přibýt by mohlo i 30 obchodů společnosti Tesco. Vše ale bude záležet na zájmu zákazníků.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných odhadů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy korun.

„Titul“ největší obchodní řetězec v Česku v průběhu loňského roku získala s odhadovanými tržbami 47 miliard korun poprvé společnost Tesco Stores ČR, která se předloni o prvenství dělila s konkurenčním řetězcem Ahold. Druhá pozice na loňském žebříčku největších obchodníků patřila společnosti Ahold CR (44 miliard korun), za kterou následovaly obchodní firmy Makro Cash&Carry ČR (39,7 miliardy korun), Kaufland ČR (37 miliard korun) a Globus ČR (25,4 miliardy korun).

V důsledku tvrdého konkurenčního boje opustilo v uplynulých letech český trh několik ztrátových obchodních řetězců. Skála to vysvětluje tím, že Česko představovalo určitou pokusnou laboratoř pro trh východní Evropy, jelikož zde nebyly prakticky žádné restrikce ohledně výstavby. V roce 2005 odešel Julius Meinl, později ho následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Předloni pak Česko opustila Delvita a loni tak učinil Plus-Discount. Prodejny Delvita a Plus získaly obchodní řetězce Billa a Penny Market. 

  • Nakupování autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/806/80595.jpg
  • Zdeněk Skála autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/889/88889.jpg
  • Supermarket Albert zdroj: flickr.com http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/889/88812.jpg
  • Tesco autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/534/53390.jpg
  • Tržby obchodních řetězců autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/889/88884.jpg
Vydáno pod