Zastupitelé chtějí metro až do Motola, pomůžou mu deseti miliardami

Praha - Do roku 2015 hodlá pražské zastupitelstvo uvolnit 10,7 miliardy korun na prodloužení metra trasy A ze stanice Dejvická do Motola. Celkové náklady budou činit zhruba 18,7 miliardy korun, z toho více než osm miliard tvoří příspěvek z Evropských fondů. Podle pražského dopravního podniku by se s prodlužováním metra trasy A mohlo začít v prosinci letošního roku.

Město ale bude muset počítat také s inflací, s jejím zohledněním by se náklady mohly vyšplhat až na 21,6 miliardy korun. Dalších 1,735 miliardy si vyžádá obnova vozů. Nejvíce peněz bude muset město najít v letech 2013 a 2014, kdy by měla výstavba metra městskou kasu stát 8,7 miliardy korun. Do té doby půjde většina financí z operačního programu Doprava.

Podle magistrátu je projekt ekonomicky efektivní a životaschopný a je prokázána jeho ekonomická návratnost. „Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol,“ uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Zelení chtějí metro D, komunisté s Motolem souhlasí

Opoziční zastupitelka Petra Kolínská (SZ) s prodloužením trasy A nesouhlasí. „Praha 6 je zatížena auty, to ale tento projekt neřeší,“ řekla Kolínská. Podle ní je důležitější postavit urychleně metro D do Písnice. Potřebu dopravně obsloužit Motol by vyřešila prodloužením metra B nebo novou tramvajovou tratí.

Komunistický zastupitel Petr Zajíček naopak prodloužení trasy A do Motola podpořil, vyslovil se ale proti jeho dalšímu pokračování na letiště do Ruzyně. Pokud podle něj bude postavena plánovaná rychlodráha z Prahy do Kladna, která má vést kolem letiště, metro bude zbytečné.

Bez zastupitelských financí by Evropa zamkla kohoutky

Náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK-ED) zdůraznila, že pokud by zastupitelé peníze na dostavbu metra neuvolnili, hlavní město by přišlo o prostředky z evropských fondů. Zdůraznila, že prodloužení metra do Motola má dlouhodobou podporu. „Prodloužení na Ruzyň bude ještě předmětem diskuze,“ dodala.

Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru bude rozděleno do tří etap. První bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle. Poslední a nejkratší úsek má zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně.