Vlaky Českých drah se dočkají modernizace

Praha - Více než 2 miliardy korun zaplatí České dráhy šumperské společnosti Pars nova. Ta pro ně bude modernizovat motorové vlaky a přestavovat staré poštovní vagony. Firma Pars nova sice zvítězila ve výběrovém řízení, byla v něm však jediným účastníkem. České dráhy by měly vlaky převzít do konce roku 2010.

„Pro nás to znamená, že nemusíme propouštět, což by bylo v našem regionu s vysokou nezaměstnaností velkým problémem,“ sdělil předseda představenstva Pars nova Tomáš Ignačák. Pars nova získala celkem dvě zakázky. Větší zakázkou je dodávka 68 modernizovaných motorových vlaků pro regionální tratě. Za přestavbu klasických motoráků na nízkopodlažní dvouvozové jednotky Regionova zaplatí dráhy 1,7 miliardy korun.

Menší zakázkou je pak přestavba starých poštovních vagonů na takzvané řídicí vozy. Celkem jde o 17 vagonů za 360 milionů korun. Dráhy šumperskou společnost oslovily přímo, neboť se podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského do tendru nikdo nepřihlásil. Řídicí vozy slouží jako běžný vagon, lze z nich však ovládat celý vlak.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

České dráhy ale měly původně kupovat nové vlaky. Nyní však tyto peníze použili pouze na modernizaci. Hospodaření šéfa Českých drah Petra Žaludy se nelíbí stínovému ministrovi dopravy Romanovi Onderkovi (ČSSD). Ten dokonce požaduje jeho odvolání. Ministerstvo dopravy však s odvoláním nepočítá. „Nové vedení ministerstva se zaměřilo na kontrolu drah a dokud neskončí, tak je předčasné dělat jakékoliv personální změny,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Martin Kupka.