Většina majitelů dluhopisů General Motors podpořila výměnu za akcie

Detroit - Přes 50 procent majitelů dluhopisů americké problémové automobilky General Motors podpořilo návrh výměny dluhopisů v objemu 27 miliard dolarů (asi 521 miliard Kč) za 25 procent akcií nové automobilky. Návrh výměny předložil management General Motors na základě požadavků, které stanovila administrativa prezidenta Baracka Obamy. Podle návrhu mohli držitelé dluhopisů v reorganizované automobilce za určitých okolností získat až 25 procent akcií výměnou za dluhopisy v objemu 27 miliard dolarů (asi 521 miliard Kč). Výměnu bylo možné uskutečnit do soboty 23:00 našeho času.

Největším vlastníkem reorganizované automobilky, která by měla v pondělí vyhlásit bankrot, by podle nynějších představ měla být americká vláda, protože 72,5 procenta akcií by mělo připadnout ministerstvu financí. Dalších 17,5 procenta akcií má získat fond zdravotní péče bývalých zaměstnanců automobilky, desetiprocentní podíl by měla získat původní General Motors.

Od minulého týdne GM dokončila několik dohod, které jí mají pomoci urychlit proces reorganizace v rámci bankrotové ochrany. Mezi tyto dohody patří nový kontrakt s odborovým svazem United Auto Workers (UAW) či dohoda o záchraně německé značky Opel, uskutečněná za pomoci německé vlády. Dohoda s věřiteli byla jednou z posledních důležitých dohod.

Koncem března poskytla americká vláda automobilce 60 dnů, během nichž má vypracovat nový restrukturalizační plán a uzavřít dohody s odbory a majiteli obligací. Restrukturalizace je podmínkou k získání státní pomoci na provoz. Nyní se očekává, že automobilka v pondělí požádá o ochranu před věřiteli a rychle dokončí svoji restrukturalizaci v režimu bankrotové ochrany, podobně jako menší konkurent Chrysler. GM zatím vyhlášení bankrotu nepotvrdila, na pondělí však naplánovala v New Yorku tiskovou konferenci.

Americká vláda již půjčila GM od začátku letošního roku 19,4 miliardy USD a plánuje jí poskytnout dalších 40 miliard USD. Prezident Obama v rozhovoru pro NBC uvedl, že bankrot a rozdělení obrovské firmy důležité pro americkou ekonomiku na menší části je jedinou možností záchrany automobilky.

Bankrot GM bude třetí největší v americké historii a největší a nejsložitější z krachů výrobních společností. Zvýší také tlak na celý automobilový průmysl, hlavně na dodavatele automobilek, z nichž velká část nebude schopná přežít bez zakázek od GM, která je největší automobilkou v USA a dlouhá léta jí patřila první příčka na světě.

Automobilka ztrácí podíl na trhu již od počátku 80. let minulého století, kdy jí patřilo na americkém trhu 45 procent. Poškodil ji hlavně odklon spotřebitelů od velkých aut a prudký pokles poptávky po autech v loňském roce způsobený úvěrovou krizí a následnou recesí.

Od roku 2005 GM prodělala 88 miliard dolarů. Od roku 2000 v USA propustila přes 100.000 zaměstnanců a podle poslední dohody schválené UAW by firmu mělo opustit dalších 21.000 zaměstnanců.

Vydáno pod