Schváleno: Chrysler skončí v rukou Fiatu

Detroit/New York – O osudu zkrachovalé americké automobilky Chrysler je konečně rozhodnuto. Americký konkurzní soud dnes schválil prodej většiny majetku firmy skupině vedené italským Fiatem. Prodej aktiv v hodnotě dvou miliard dolarů (asi 38 miliard korun) je jedinou možností, jak uchránit Chrysler před úplnou likvidací. Spojením Chrysleru a Fiatu vznikne pátá největší automobilka na světě.

Skupinu, které soud přiřkl většinu aktiv Chrysleru, tvoří z 68 procent fond zdravotní péče spojený s odborovým svazem United Auto Workers. Fiat v ní drží 20 procent a o zbývajících 12 procent se dělí americká a kanadská vláda.

„Toto rozhodnutí razí novému Chrysleru cestu k úspěšnému vybřednutí z bankrotu a k vytvoření nové, silnější a konkurenceschopnější firmy pro budoucnost,“ řekl o prodeji přední americké automobilky do italských rukou prezident Spojených států Barack Obama.

Prodeji problémové automobilky předcházelo vyhlášení bankrotu, ke kterému došlo 30. dubna. 1. května pak skončila výroba ve 22 továrnách firmy, které zaměstnávaly 26 800 lidí. Jednání s Fiatem i přes to pokračovala, zbrzdilo je až čekání na konečné rozhodnutí soudu. Jeho jednání se táhlo od minulého úterý.

Chrysler zbankrotoval i přes půjčky, které dostal od americké a kanadské vlády. Dohromady se vyšplhaly na 4,9 miliardy dolarů. Obě vlády se nyní zavázaly, že poskytnou nové nástupnické společnosti dalších až 8 miliard dolarů, aby mohla vybřednout z bankrotu.

Odpůrci prodeje: Chrysler jedná zbrkle

Víte, že

soudce Arthur Gonzalez dohlížel také na bankroty Enronu a WorldComu, které obsadily přední místa amerického žebříčku největších krachů?

I když je podle Arthura Gonzaleze, soudce, který o prodeji Chrysleru rozhodl, tento krok jedinou možností, jak uchránit firmu před likvidací a zachránit co možná nejvíce pracovních míst, má prodej Chrysleru italské automobilce řadu odpůrců. Patří k nim mimo jiné penzijní fondy z amerického státu Indiana vlastnící dluhopisy Chrysleru, někteří dodavatelé a prodejci či organizace na ochranu spotřebitelů.

Tři penzijní fondy z amerického státu Indiana dnes dokonce podaly proti prodeji odvolání. Sice drží jen zlomek akcií Chrysleru, nicméně do automobilky investovaly a nyní hájí svá práva. 

Odpůrci prodeje argumentují tím, že Chrysler postupuje při prodeji příliš rychle a že porušuje principy bankrotového režimu. Trnem v oku jim je i uzavření řady dealerství automobilky, v mnoha případech byl prý tento krok zcela zbytečný. 

Z historie slavné americké automobilky 

Chrysler vznikl v roce 1925 převzetím a reorganizací Maxwell Motor Company. Jméno automobilka dostala po svém zakladateli Walteru Chryslerovi. Vyspělá technologie a důkladné testování vynesly ještě v první polovině 20. století automobilku na druhé místo v žebříčku amerických prodejců automobilů. 

Po válce se stal Chrysler symbolem Ameriky, pak ale automobilka prošla  celou řadou krizí, které ji o její postavení připravily. Firma disponovala ve své historii celým spektrem značek. Od roku 2001 zachovávala již pouze tři - Dodge, Jeep a Chrysler.