SkyEurope shánějí investora, potřebují půl miliardy

Praha - Druhý největší dopravce na pražském ruzyňském letišti - nízkonákladové aerolinie SkyEurope, které se potýkají s vážnými platebními problémy, shánějí investora, který by firmě poskytl injekci ve výši zhruba 20 milionů eur (540 milionů korun). Řekl to dnes ředitel společnosti Jason Bitter. Firma podle něj jedná se třemi investorskými skupinami, přičemž jednání chce ukončit do konce letošního roku.

„Nepotřebujeme víc než 20 milionů eur, může to být i méně,“ řekl Bitter s tím, že výše potřebné injekce se proti minulosti snížila, protože se jí údajně daří zlepšovat provozní výsledky. „Není pochyb, že je to složité, kvůli krizi a kvůli historii naší společnosti, která tak dlouho nevydělává peníze,“ přiznal Bitter. Společnost od zahájení svých letů v roce 2002 nikdy nevydělávala a jejím základním problémem je nedostatek cash flow, tedy volné hotovosti.

V tisku se v posledních dnech objevily zprávy, že firma dluží miliony korun, mimo jiné zaměstnancům, dodavatelům i slovenské správě sociálního zabezpečení. Česká reklamní agentura Beyond Interactice (BI) dokonce hledá věřitele SkyEurope pomocí inzerátů v tisku.

Platíme pozdě, přiznává ředitel

Bitter dluhy přiznává, zároveň dodává, že se společnost snaží splácet a má s věřiteli dohodnuté splátkové kalendáře. „Není to tak, že neplatíme, ale je pravda, že neplatíme včas,“ řekl ředitel. Peníze zpět, i když se zpožděním, prý dostanou i cestující za letenky na zrušené lety. Problémem prý je, že zhruba 6,5 milionu eur (175 milionů korun) firmě blokuje jako zálohu bývalý poskytovatel kreditních plateb.

SkyEurope mají ve střední Evropě tři základny, kde „parkují“ letadla. Z Prahy a Vídně létají čtyři stroje, z Bratislavy dva. Praha je podle šéfa SkyEurope nejúspěšnější základnou, obsazenost letadel se prý v květnu pohybovala kolem 75 procent.

Čistá ztráta SkyEurope stoupla za první pololetí fiskálního roku o 12 procent na necelých 32 milionů eur (854 milionů korun). Za leden až březen se firmě nicméně podařilo snížit provozní ztrátu o 41 procent.